Nieuws Februari 2011

Europese topclubs verdienen miljarden

De totale omzet van de twintig rijkste voetbalclubs van Europa groeide vorig seizoen met acht procent en kwam voor het eerst uit boven de 4 miljard euro. Dat blijkt uit de Football Money League, die Deloitte donderdag presenteerde. De Spaanse clubs Real Madrid en Barcelona staan bovenaan in de geldlijst. De opbrengsten van Real Madrid bedroegen vorig seizoen 438,6 miljoen euro, die van Barcelona 398,1 euro. Manchester United staat derde in de ranglijst met 349,8 miljoen euro aan inkomsten. Het Duitse Bayern München bezet de vierde plaats. Zes Engelse clubs behoren tot de top 12. “De cijfers geven aan dat de topclubs in het betaalde voetbal veerkracht tonen in de wereldwijde economische crisis. Zij bewijzen dat ze heel goed in staat zijn om die economische uitdaging op te pakken”, aldus topman Alan Switzer van Deloitte. Deelname aan de Champions League is essentieel voor een topnotering in de geldlijst. Ook de televisierechten blijken profijtelijk en volgens Switzer staat een nieuw stadion garant voor extra inkomsten. “Dat is wat er met Arsenal is gebeurd. Nadat zij zijn verhuisd van Highbury naar het Emirates zijn ze in het inkomstenklassement geklommen van de dertiende naar de vijfde plaats.”