Nieuws April 2011

Evenaring historisch record

Lionel Messi heeft zaterdagavond in de wedstrijd tegen Almería weer een clubrecord geëvenaard. De Argentijn scoorde in de wedstrijd twee keer en voerde zo zijn seizoenstotaal, voor het tweede seizoen op rij, naar 47 doelpunten in 45 officiële duels. Vorig seizoen kwam ‘La Pulga’ namelijk ook tot 47 doelpunten, in 53 officiële wedstrijden. Nu heeft Messi nog ruim een maand en minimaal 9 wedstrijden om het record nog scherper te zetten met meer goals.

Tot nu toe scoorde Messi 29 keer in de Primera División, 7 in de strijd om de Copa del Rey, 8 in de Champions League en 3 in de strijd om de Spaanse Super Cup.

In de persconferentie voor de wedstrijd tegen Shakhtar Donetsk, dinsdag jl., zei Messi al graag het clubrecord van Ronaldo te willen overtreffen, maar er niet door ‘geobsedeerd’ te zijn. Geobsedeerd of niet, Messi liet zaterdag zien heel graag doelpunten te willen maken. Vooral omdat zijn laatste doelpunt alweer dateerde van 8 maart 2011; de return in de achtste finale Champions League tegen Arsenal.

Naast de 47 doelpunten verzorgde Messi dit seizoen ook vele assists voor zijn ploeggenoten. Het doelpunt dat hij tegen Almería voorbereidde van Thiago was alweer zijn 24e assists in alle competities. Dat betekent dat Messi bij 71 van de 135 doelpunten van Barcelona betrokken was.

Overigens is het in de strijd om wie Pichichi wordt ongekend spannend. De Pichichi trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan de topscorer van de Primera División. Net als Lionel Messi scoorde Cristiano Ronaldo en de twee spitsen voeren gezamenlijk de lijst van topscorers aan met 29 doelpunten. Messi won deze trofee vorig seizoen ook en kan deze dit jaar weer veroveren samen met Barça B speler Jonathan Soriano, want die voert met 23 doelpunten de lijst van topscorers aan in de Segunda División. Jonathan strijd om de trofee met de een Spaans-Zwitserse voetballer Alex Geijo; spits bij Granada.

Productiefste Barça-spelers in een seizoen:
2010/11 Lionel Messi: 47 goals in 45 wedstrijden
1996/97 Ronaldo: 47 goals in 49 wedstrijden