Nieuws November 2023

FC Barcelona – Alavés: 2-1

Moeizame wedstrijd. FC Barcelona begon niet goed aan de wedstrijd en kwam na 18 seconden al op achterstand door een doelpunt van Samu. En dat tegen de nummer 14 van de ranglijst! En Alavés had in het eerste kwartier nog een drietal kansen.

Het eerste gevaar van Barça kwam pas in de 23e minuut: een schot van Felíx. Tegen het hopeloos aanvallende Barça zette Alavés een muur van verdedigers. Moeilijk om er doorheen te komen. In de 39e minuut weer een kans voor Samu. Een grote en sterke spits. Zelden gehoord: een fluitconcert van de aanwezige toeschouwers. Ruststand: 0-1.

De 2e helft begon beter dan de 1e. In de 48e minuut een gericht schot van Cancelo. En de gelijkmaker in de 52e minuut: een geplaatste kopbal van Lewandowski. Het was alweer even geleden dat hij een doelpunt maakte. Dit was zijn 6e deze competitie.

Even paniek in de 64e minuut: een blessure voor ter Stegen maar hij kon gelukkig verder. Araujo had inmiddels door hoe hij Samu het beste uit kon schakelen. De opbouw was ook beter verzorgd. Combinaties liepen vloeiender. Op naar de 3 punten!

Wissels vanaf de 63e minuut. Ferran voor Felíx; Balde voor Koundé; Raphinha voor Fermín; Romeu voor Pedri. De druk op de verdediging van Alavés werd steeds groter. 70% balbezit voor Barça. In de 76e minuut een penalty voor Barça na een overtreding op Ferran in de 16.

Het was aan Lewandowski om de penalty te benutten en dat deed hij dan ook: 2-1. Keeper Sivera kansloos. Grote vreugde bij de spelers en de supporters. FC Barcelona hield de spelers van Alavés op afstand. Ondanks dat nog een goede kans voor Alavés in de 92e minuut: de kopbal van Garcia ging over de lat. Eindstand: 2-1.

De wedstrijd tegen Alavés laat zien dat het beter moet en beter kan. Hopelijk keert Frenkie snel terug in de basis.

Komend weekend is het interlandvoetbal en daarna gaan we weer op jacht naar Girona en Madrid.

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Cancelo, Koundé (70”Balde), Araujo, Martínez, Fermín (63”Raphinha), Gúndogan, Pedri (80”Romeu), Félix (70”Ferran), Yamal, Lewandowski

Foto: fcbarcelona.com