Nieuws Februari 2011

FC Barcelona-Athletic Bilbao 2-1

Vanavond zagen 83.533 toeschouwers, inclusief de met de fanclub meegereisde Barça-fans, een hele spannende wedstrijd in Camp Nou. Zoals zo vaak was Lionel Messi de redder voor de Catalanen met een goal in de 78e minuut, zijn 25e in de Primera División, maar Andrés Iniesta was de man van de wedstrijd. Het was de 100e wedstrijd van FC Barcelona met Guardiola op de bank. In die honderd wedstrijden zetten de coach 41 spelers in waarvan er 21 zijn opgeleid in La Masia.

FC Barcelona begon de wedstrijd tegen Bilbao zonder Victor Valdés. De keeper had al last van een linkerknieband tijdens de wedstrijd tegen Arsenal. Valdés wordt de komende dagen verder onderzocht. Het is de eerste wedstrijd in La Liga die Víctor moet missen. In plaats van de nummer één van Barça stond zondagavond José Pinto voor het eerst dit seizoen in het doel van Barcelona tijdens een competitiewedstrijd. Hij keepte eerder dit seizoen wel al eens in de Copa del Rey en de Champions League. Als reservekeeper had Guardiola Barça B keeper Oier Olazábal opgeroepen en hij heeft rugnummer 38 gekregen.

Vanaf het eerste fluitsignaal zetten FC Barcelona gelijk druk op de bezoekers waardoor de keeper Iraizoz al in de tweede minuut in actie moest komen en al in de vierde minuut voor de eerste keer van de avond een bal achter zich in het doel zag belanden. Xavi gaf een geweldige pass op Dani Alves, die randje buitenspel stond, maar op zijn voorzet kon David Villa de openingsgoal scoren. Het had zelfs een minuut later al 2-0 voor de Catalanen kunnen zijn door combinatiespel tussen Iniesta en Messi, maar hij schoot in het zijnet.

Het was vooral eenrichtingsverkeer op de helft van Bilbao waarbij de bezoekers spaarzaam over de middenlijn kwamen, maar ze bleven wel loeren op een foutje in de verdediging van Barça om via een counter van Llorente te kunnen scoren. Na een half uur kreeg Alves een gele kaart waardoor hij voor de volgende competitiewedstrijd tegen Mallorca geschorst is. De strategie van de Basken leverde in de 36e minuut een goede kans voor Llorente die boven Abidal en Busquets uit kwam en kon inkoppen, maar Pinto hield zijn doel schoon. Ook bij de corner die daarop volgde moest de keeper van Barça in actie komen door de bal uit het strafschopgebied te boksen. Met 71% balbezit en een 1-0 voorsprong gingen de Catalanen de rust in.

Na de rust bracht de coach van Athletic een tweede spits in met Toquero. Geheel tegen de verwachting in maakte Andoni Iraola vijf minuten na de rust via een penalty gelijk. Busquets moest ingrijpen na een misverstand met Abidal om een goal van Llorente te voorkomen; wat Sergio een gele kaart opleverde en de bezoekers een penalty. Na een vergelijkbaar vergrijp op Messi, die dwars door de verdediging van Bilbao slalomde en zo vijf man passeerde, ging de bal even later echter niet op de stip.

In de laatste twintig minuten bleef het spannend en waren er diverse kansen om op voorsprong te komen; waaronder een voor David Villa die de bal net naast het doel zag gaan via de vingertoppen van keeper Iraizoz. Lionel Messi kreeg meerdere kansen voordat hij uiteindelijk in de 77e minuut de toeschouwers zijn naam kon laten scanderen in Camp Nou door voor de eindscore van 2-1 te zorgen na een aanval via Xavi en Alves.

FC Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Busquets, Abidal, Mascherano (64’ Maxwell), Xavi, Iniesta, Pedro (92’ Afellay), Messi en Villa (83'Keita).