Nieuws Juli 2020

FC Barcelona - Espanyol 1-0

FC Barcelona heeft op woensdagavond middels een 1-0 overwinning stadgenoot Espanyol definitief laten degraderen. Espanyol was al een tijdje hekkensluiter in La Liga en zal volgend jaar uit moeten komen op het tweede niveau. Hierdoor was dit naar alle waarschijnlijkheid voorlopig de laatste derby van Barcelona. Barça speelde geen groots duel en won in de tweede helft door een intikker van Suárez. Het was wel een noodzakelijke overwinning om de druk bij koploper Real Madrid te leggen, nog 8 punten nodig hebben voor het landskampioenschap.

Barça speelde tegen Espanyol zonder de jongelingen Puig en Fati in de basis, maar dit pakte niet direct uit. Op een vrije trap van Messi na en enkele kleine kansjes was de eerste helft er niet één om over naar huis te schrijven. Espanyol kreeg een paar kleine kansjes maar de hoop leek al vervlogen bij de mannen uit El Prat. Na rust viel Ansu Fati in, die binnen 4 minuten weer mocht gaan douchen. De jongeling was te enthousiast en probeerde een bal te veroveren, waarbij hij op nare wijze zijn tegenstander trof. Een rode kaart voor de tiener was de logische uitkomst waardoor Barça zich even zorgen leek te moeten maken. Espanyol kreeg enkele minuten later echter zelf ook te maken met een rode kaart na een smerige overtreding op Piqué van Pol Lozano.

Vlak na deze rode kaart werd de enige treffer van de wedstrijd gemaakt. Griezmann had een mooie voorbereidende actie in huis en na een scrimmage kwam de bal voor de voeten te liggen van Suárez, die de bal kon binnentikken. Voor Espanyol was degradatie vervolgens onvermijdelijk. Barça speelde de wedstrijd gedegen uit en mag zich op gaan maken voor nog drie wedstrijden die allen gewonnen moeten worden om nog hoop te houden op de derde achtereenvolgende landstitel.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Semedo ('46 Fati), Piqué, Lenglet, Alba; Sergi Roberto, Busquets, Rakitic ('90 Araujo); Messi, Suárez ('Braithwaite), Griezmann ('71 Vidal)

Foto: www.fcbarcelona.cat