Nieuws Oktober 2023

FC Barcelona - FK Sjachtar Donetsk

Woensdagavond speelt FC Barcelona het Champions League duel (in het Olympisch Stadion) tegen Foetbolny Kloeb Sjachtar Donetsk. Aanvang: 18.45 uur.

Stand in de poule:

1. FC Barcelona 2-6

2. FC Porto 2-3

3. Sjachtar Donetsk 2-3

4. Antwerp FC 2-0

Bij winst van FC Barcelona kan plaatsing bijna niet meer ontgaan.

FK Sjachtar Donetsk is een Oekraïense voetbalploeg, van oorsprong afkomstig uit Donetsk. Sinds het uitbreken van de oorlog is de speelbasis verlegd naar de westelijke stad Lviv. Vanaf 2017 verplaatsing naar Charkiv en vanaf 2020 naar de hoofdstad Kiev. Vanwege de onveilige situatie speelt Sjachtar haar Europese duels in het stadion van HSV Hamburg.

We kunnen ons bijna niet voorstellen wat zo’n oorlog betekend voor de inwoners van Oekraïne. Iedereen heeft er onder te lijden, zo ook de sporters en in dit geval de voetballers van FK Sjachtar. Grote klasse dat ze de wedstrijden spelen. Winst op Antwerp FC met 3-2. Plaatsing blijft mogelijk.

Sjachtar Donetsk werd opgericht in 1936. Bijnamen: Kroty (mollen) en Hirnyky (mijnwerkers). Toenmalige stadion: Donbas Arena (52.000 toeschouwers). Kampioen in het seizoen 2022/ 2023. Vandaar deelname aan de Champions League. Trainer: Darijo Srna (interim). Sjachtar won in 2009 de UEFA Cup. Enige internationale prijs tot nu toe.

In 1999 werd een voetbalacademie opgericht. Tevens een nieuw trainingscomplex. Grootste concurrent: Dynamo Kiev.

Erelijst: 14 x Premjer Liha (kampioenschap); 13 x Oekraïense beker; 9 x Oekraïense Supercup; 4 x USSR cup; 1 x UEFA cup; 1 x USSR Supercup

Selectie o.a. Sjevtsjenko (keeper), Michajlytsjenko, Stepanenko, Zoebkov, Bondarenko, Lassina Traoré. Daarnaast veel spelers uit de eigen jeugdopleiding. Oud spelers: Fred, David Neres, Willian, Eduardo da Silva, Jovanoviç, Lucarelli, Onopko, Petrov,Srna

Donetsk was, voor de oorlog, een prachtige stad met 1 miljoen inwoners. Gelegen in het oosten van Oekraïne. Ongeveer 110 km ten zuiden van Donetsk ligt de Zee van Azov, waar vroeger de bevolking hun vakantie doorbracht. Donetsk is afgeleid van de rivier de Donets (is kleine Don). Zware industrie en mijnbouw zorgen voor de inkomsten.

Hard werken, daar moeten de spelers van Sjachtar het van hebben. Wordt geen eenvoudige wedstrijd. Zeker gezien het aantal geblesseerden.

Visca Barca!!

Foto: fcbarcelona.com