Nieuws Januari 2023

FC Barcelona in finale Supercopa

Betis en Barca maakten er een voetbalfeest van. Na 90 minuten eindstand 1-1. Na verlenging eindstand 2-2. Dus strafschoppen. En Barca wist deze beter te nemen dan Betis: 4-2!! Dus finale zondagavond 20.00 uur tegen aartsrivaal Real Madrid: een extra El Clásico.

FC Barcelona begon voortvarend aan de wedstrijd: 81% balbezit. Dit leidde in de 23e minuut tot de 1-0 via een doelpunt van Pedri (assist: Raphinha). Maar helaas: de VAR gaf aan dat het buitenspel was. 0-0 dus. Opnieuw beginnen. Rond de 39eminuut werd Betis gevaarlijker. Ter Stegen wist zijn doel schoon te houden.

Lewandowski stond op een eiland maar dat weerhield hem er niet van om in de 40e minuut de 1-0 binnen te schuiven. Verdiende voorsprong. Betis beet van zich af en stelde Ter Stegen nog voor de rust tot 2 goede reddingen. De wedstrijd kwam meer in evenwicht. Een schot van Dembélé ging net naast.

Grote man bij Barca: Gavi. Wat een energie en inzicht. Daar gaan we nog veel plezier aan beleven (en dat doen we al). Weet je wat het is met Gavi: hij is nergens bang voor!

In de 63e minuut vond Xavi het nodig een aantal spelers in te brengen, Kessie voor Frenkie (?), Torres voor Dembélé(?). De organisatie klopte even niet en daar wist Fekir gebruik van te maken: 1-1. Inmiddels was het % balbezit bij Barca gezakt van 81 haar 60.

Betis nam meer de overhand en Lewandowski schoot de 2-1 binnen. U raadt het al: de VAR vond het buitenspel. Ansu Fati kwam Raphinha vervangen en dat bleek in de verlenging goed uit te vallen: 1-2 na een prachtig diagonaal schot van….Ansu Fati.

Maar Betis is een sterke knokploeg. 2-2 in de 100e minuut (mooi hakje). Dat probeerde Ansu Fati in de 117e minuut ook maar dat mislukte helaas. Er werd niet meer gescoord dus penalty’s.

Betis miste penalty 3 en 4 en Barca legde de strafschoppen allemaal in het netje. FINALE. Tegenstander: Real Madrid. De 5e EL Clásico buiten de Spaanse landsgrenzen. Het kan niet anders dan dat het een mooie wedstrijd wordt: beide teams willen beslag leggen op de Supercopa. Toch weer een mooie prijs!

Visca Barca!!

Opstelling: Ter Stegen, Koundé, Araujo, Roberto (78”Christensen), Alba (79”Alonso), Pedri, Gavi (96”Busquets), Frenkie (63”Kessie), Raphinha (86”Ansu Fati), Lewandowski, Dembélé (63”Torres)

Foto:fcbarcelona.com

P.S.: het commentaar van Sierd de Vos was weer om van te smullen!