Nieuws April 2011

FC Barcelona - Osasuna 2-0

FC Barcelona heeft een moeizame maar belangrijke stap dichter naar de titel gezet. In een zwaar bevochte overwinning op Osasuna pakte het team van Guardiola dus de drie punten en blijft hiermee naaste belager Real Madrid voor met 8 punten.

Makkelijk ging het dus allesbehalve. Alhoewel trainer Guardiola altijd te kennen geeft het kampioenschap de belangrijkste prijs te vinden, koos de keuzeheer van FC Barcelona er toch voor om zijn bepalende spelers rust te geven. Xavi, Iniesta en Messi bleven op de bank en Pique zat zelfs naast Bojan, Puyol en Shakira op de tribune. Hierdoor was er een basisplaats voor Afellay die dit voor de derde keer dit seizoen mocht doen en een goede wedstrijd speelde.

Voor rust speelde Barcelona duidelijk in een te laag tempo. Veel spelers wisten elkaar niet zo goed te vinden omdat ze simpelweg minder met elkaar spelen. Afellay was in het begin nog het meest gevaarlijk met afstandschoten maar de Nederlander miste wat geluk. Er resulteerde beide keren niet meer dan een hoekschop. Halverwege de eerste helft was het dan toch raak. Opnieuw Afellay wist Jeffren te bereiken die de bal ineens hard voorgaf op de inkomende Villa die eindelijk weer eens zijn doelpunt mee kon pikken. De Spaanse goaltjesdief stond namelijk al elf wedstrijden droog. Vlak voor rust wist Osasuna nog twee keer gevaarlijk te worden maar doelman Valdes maakte weer eens een prima indruk en hield zijn ploeg op de been met een puike redding.

Na rust kwam dan toch Iniesta in de ploeg voor Jeffren. Echter veranderde het spelbeeld niet al te veel. Het tempo bleef duidelijk te laag en er werden nauwelijks kansen gecreëerd. Dit noodzaakte Guardiola om alsnog Xavi en Messi in te brengen maar ook onder aanvoering van deze twee klasbakken wist FC Barcelona geen indruk te maken. Een  kwartier voor tijd was er een goede mogelijkheid voor Iniesta op aangeven van Alves maar zijn inbreng ging rakelijks over de lat. Osasuna bleef door de kleine achterstand geloven in een stuntje en jaagde de spelers van Barcelona dan ook steeds meer op. Tot echte kansen kwam dit niet, een enkele hachelijke situatie daargelaten. Vlak voor rust viel dan nog de definitieve beslissing. Dani Alves had een knappe steekpass in huis op Messi die de bal knap onder doelman Ricardo schoof. En hiermee was tevens de eindstand bereikt.

En zo heeft FC Barcelona een uiterst belangrijke maar moeizame overwinning behaald en zet het dus wederom een stap dichter bij het behalen van het kampioenschap. En kan nu het vizier op de onderlinge confrontatie tegen Real Madrid voor de Champions League, te beginnen aanstaande woensdag in Madrid.

FC Barcelona : Valdes, Alves, Maxwell, Mascherano, Busquets, Thiago, Keita, Milito (65' Xavi), Afellay, Jeffren (45' Iniesta) en Villa (58' Messi).

Bekijk hier de samenvatting van de wedstrijd.