Nieuws Augustus 2011

FC Barcelona - Porto 2-0

FC Barcelona heeft vanavond met 2-0 in Monaco de Europese Super Cup gewonnen door doelpunten van Messi (39’) en Cesc (88’). De winnaar van de Champions League won van FC Porto, de winnaar van de Europa League.

Pep Guardiola pakte zo zijn twaalfde prijs als coach van FC Barcelona. Hij passeerde daarmee Johan Cruijff die elf trofeeën veroverde met de Spaanse grootmacht. Guardiola had daar slechts drie jaar voor nodig. De beroemde nummer veertien deed er 8 jaar over.

Barcelona dicteerde de wedstrijd in Stade Louis II. In de eerste helft had Barça 70% balbezit. Pedro kreeg al na tien minuten de eerste kans om de score te openen, op aangeven van Iniesta, maar de bal landde op het dak van het doel van Porto. De beste man in het veld voor de Portugezen was met nummer 12: Hulk. Zijn antwoord direct na de doelpoging van Pedro ging vlak voor het doel van Barça langs.

Scheidsrechter Björn Kuipers floot een goede wedstrijd. Na een half uur moest de Nederlander toch de eerste gele kaart geven aan Rodrigues voor een overtreding op Daniel Alves. Ondertussen deed Messi een nieuwe linkerschoen langs de zijlijn aan. Door een eerdere overtreding op de Argentijn, was de voetbalschoen blijkbaar aan vervanging toe. Xavi schoot vlak daarna de bal net over het doel van Porto na een mooie Barça-aanval op aangeven van Adriano. Uiteindelijk was het Messi die vlak voor rust attent reageerde op een verkeerde terugspeelbal van Fredy Guarin. Met een mooie schijnbeweging zette Lionel doelman Helton op het verkeerde been. Zo kon FC Barcelona met een verdiende 1-0 voorsprong de rust in gaan.

Vijf minuten na aanvang van de tweede helft kreeg Iniesta een terechte, maar onnodige gele kaart voor het wegtrappen van de bal die op dat moment al uit was. Het was uit frustratie omdat de middenvelder vlak daarvoor geen vrije rap kreeg van Kuipers voor een overtreding. In deze fase van de wedstrijd kregen de Portugezen enkele goede kansen op de gelijkmaker, maar Keita en Valdés boden redding. Dat was het teken voor Guardiola om Alexis en Busquets in het veld te brengen, maar de concentratie bleef verslapt bij de Catalanen. Zo liep een communicatiefout tussen Valdés en zijn verdedigers gelukkig met een sisser af.

Tien minuten voor tijd maakte Rolando een overtreding op Fàbregas die net in het veld was gekomen voor Pedro. Hiervoor kreeg Guarin de gele kaart, zijn tweede van de wedstrijd en moest Porto met tien man verder. Twee minuten voor tijd verdubbelde Fàbregas de marge met zijn eerste officiële treffer in dienst van Barcelona. Uiteindelijk eindigden de Portugezen de wedstrijd met negen spelers doordat ook Freddy Guarin met rood naar de kleedkamer kon vertrekken voor een zware overtreding op Mascherano. In blessuretijd had Barça nog de gelegenheid op 3-0, maar keeper Hekton stond dat in de weg.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Mascherano, Abidal, Adriano (62’ Busquets), Xavi, Keita, Iniesta, Pedro (80’ Fàbregas), Messi en Villa (60’ Alexis).

Klik hier voor de samenvatting van Sport1.