Nieuws Januari 2012

FC Barcelona - Real Betis 4-2

Zondagavond stond voor FC Barcelona de thuiswedstrijd tegen promovendus Real Betis uit Sevilla. Guardiola had van te voren al geroepen dat het een moeilijke wedstrijd zou worden, mede omdat Real Betis op dit moment de goede vorm te pakken heeft. Deze woorden waren niet ongegrond, want Barça beleefde een zeldzaam moeilijke avond.

Nadat Puyol de beker van het WK voor clubs en Messi zijn Gouden Bal hadden getoond aan het publiek, begon de wedstrijd met een zeer brutaal spelend Real Betis. Valdés moest al een paar keer goed ingrijpen, voor dat FC Barcelona het initiatief naar zich toe trok. Ondanks het spel van Real Betis, wist Barça binnen een kwart toch voor een 2-0 voorsprong te zorgen. Bij de eerste goal, wist Alexis Cesc te bereiken met een mooie steekpass. Alleen Cesc schoot op de paal en de kans leek voorbij, maar de rebound werd simpel binnen getikt door Xavi. Een minuut na de 1-0 werd het ook 2-0. Uit een goede voorzet vanaf links van Alexis wist Messi te scoren. Na dit doelpunt van Messi probeerde Barça de score verder uit te breiden. Dit lukte echter niet en hierdoor kon Castro in de laatste minuten voor rust de 2-1 voor Real Betis aantekenen. Dit was dan ook gelijk de ruststand.

Na rust werden door beide coaches een wissel in het veld gebracht. Bij Barça kwam Alves het veld in en bij Real Betis Santa Cruz. De speler van de gasten bleek een hele goede wissel te zijn, want een paar minuten na rust kreeg hij op ongeveer 20 de meter de bal en schoot deze goed achter Valdés. Dit betekende de 2-2. Beide ploegen namen geen genoegen met een gelijk spel, waardoor er een leuke en spannende wedstrijd ontstond.

Na 70 minuten kreeg Dorado een van de verdedigers van Real Betis zijn tweede gele kaart en moest het veld verlaten. Kort na dit incident ontving Alexis de bal op de rand van het zestien meter gebied en schoot op doel. De bal ging via de handen van de keeper het doel in. Dit betekende 3-2 voor Barça. Na dit doelpunt, moest Barça lang wachten tot het verlossende vierde doelpunt viel. Vlak voor tijd gaf de scheidsrechter een penalty, al dan niet cadeau, aan Barça en Messi wist wel raad met dit buitenkansje. Messi schoot de bal goed in en hij zette hiermee de eindstand van 4-2 op het bord.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Puyol, Mascherano, Abidal, Cuenca (46’ Alves), Xavi, Busquets, Iniesta (87' Adriano), Alexis, Messi en Fàbregas (82’ Thiago)