Nieuws November 2020

FC Barcelona - Real Betis 5-2

Barça begon de wedstrijd tegen Real Betis met een enorme verrassing in de opstelling. Ronald Koeman durfde het aan om Lionel Messi op de bank te zetten. Of dat met zijn huidige vorm te maken heeft of om met een vermeende enkelblessure zal de tijd leren. Feit is dat de aanvoerder niet vaak gepasseerd is.
Een kans voor Griezmann om uit de schaduw van Messi te treden? Dat had hij in minuut 5 kunnen doen, maar hij miste een 100% kans. Vlak daarna ook een kans voor Ansu Fati, maar ook dat leidde niet tot een doelpunt. Aan de andere kant wist Busquets bijna zijn eigen doelman te passeren en uit de hoekschop die volgde, moest Ter Stegen weer zijn grote klasse laten zien. Anders was het zomaar 0-1 geworden.
Het spel golfde wat op en neer, zonder dat er veel grote kansen ontstonden. Tot minuut 22. Een zorgvuldig opgezette aanval via diverse schijven eindige bij Dembélé, die met zijn linker snoeihard de verre hoek vond. Vlak daarna Griezmann na een mooi hakje van Pedri. De direkte uithaal was goed, maar voor hem net weer aan de verkeerde kant van de paal.
De 2-0 voor Barça had in minuut 33 moeten komen. De penalty werd echter gemist door Griezmann, zijn vierde kans in de wedstrijd. Het was een redelijk dure misser want in minuut 47 kreeg Barça het lid op de neus. Slecht verdedigen betekende de 1-1. Het was een vermakelijke eerste helft, geen geweldig spel, maar wel kansen aan beide kanten.
In de tweede helft maakte Messi toch zijn opwachting (voor Ansu Fati). Binnen vier minuten was er resultaat. Een perfecte aanval en een slinmigheid van Messi betekende een niet te misen kans voor Griezmann. Hij faalde niet deze keer: 2-1.
Barça speelde frisser en wederom een geweldige aanval in de 58e minuut leverde een tweede penalty op. Op de doellijn werd hands gemaakt en dat betekende niet alleen een penalty maar ook een rode kaart voor Real Betis. Messi scoorde zijn zesde penalty van het seizoen en dus de 3-1. Barcelona bleef gretig en agressief spelen en het leek eerder 4-1 te worden dan 3-2. Maar in minuut 73 gebeurde dat toch. Een vloeiende aanval werd beheerst afgewerkt en leerde Barça om vooral goed bij de les te blijven. En dat waren ze. Een wonderschone actie van het duo Sergi Roberto en Messi knalde laatstgenoemde met volle overtuiging in het dak van het doel en dat betekende 4-2. Hij was duidelijk beter in zijn element en scoorde bijna zelfs zijn derde. Die kwam toch in minuut 90. Pedri scoorde van dichtbij na een vloeiende Barça-aanval.
Al met al een een goed Barça dat veel kansen wist af te dwingen. Met nog meer doeltreffendheid voorin waren de dubbele cijfers in het vizier gekomen.
Na deze wedstrijd volgt een interland-periode en waaieren de spelers over de wereld uit.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Sergi Roberto, Piqué, Lenglet, Jordi Alba, Pedri, Busquets (86.Pjanic), de Jong, Dembélé (66. Trincao), Griezmann (78. Braithwave), Ansu Fati (46. Messi)

22.  1-0 Dembélé
49.  2-1 Griezmann