Nieuws November 2010

FC Barcelona – Real Madrid 5-0

Al weken was el Clásico het onderwerp van gesprek in Spanje. Maar maandagavond was het dan eindelijk zo ver dat de wedstrijd daadwerkelijk gespeeld werd. In een regenachtig maar uitverkocht Camp Nou stonden de nummer 2, Barça en de nummer 1, Real, van de Primera División tegen over elkaar.

De spelers van FC Barcelona lieten vanaf de eerste minuut zien dat ze wilde winnen. De eerste doelpoging was dan ook van Messi, maar die trof binnenkant van de paal. Maar Barça bleef gewoon doorgaan. De tweede kans wel raak. Iniesta stuurde met een schitterende pass Xavi weg. Xavi kreeg de bal fortuinlijk mee, maar ronde daarna mooi af door de bal over Casillas heen te spelen. Na het doelpunt leek Real de weg een beetje kwijt, want passes kwamen niet goed aan en er werd ook niet sterk verdedigd. Door het slechte verdedigen kon David Villa na ruim een kwartier, vanaf links voorgeven. Het leek er op alsof Casillas ingreep, maar de bal kwam via zijn vingertoppen voor de voeten van Pedro. Die kon toen heel makkelijk de 2-0 binnen tikken.

Na de 2-0 raakte de spelers van Real geïrriteerd, omdat ze totaal in hun spel kwamen. Dit kwam helemaal tot uiting toen in het laatste kwartier er een opstootje ontstond. Guardiola gooide de bal weg, terwijl Ronaldo hem graag wilde hebben. De Portugese aanvaller duwde de trainer van FC Barcelona weg, waarop alle spelers van Barça reageerde richting Ronaldo en de andere spelers van Madrid. Maar de toon was gezet.

Na het opstootje probeerde Real toch weer aan voetbal te denken en kreeg zelfs een enkele kans. Uit een vrije trap schoot Ronaldo rakelings naast. Hierdoor wist hij weer niet te scoren tegen Barça, want tot op heden is hem dat nog nooit gelukt. Ook de scheidsrechter had niet helemaal zijn dag, want vlak voor de rust kreeg Messi een elleboog in zijn gezicht van Real-verdediger Carvalho, maar de verdediger werd niet gestraft, maar juist Messi kreeg een gele kaart voor theater.

De tweede helft startte zoals de eerste helft ook was begonnen, met mooi en oogstrelend voetbal van Barça en de bijbehorende kansen. Maar een schot van Villa werd gered door Casillas en Xavi schoot in het zijnet. Toch wist Villa al snel in de tweede helft het duel te beslissen. Hij schoot, na een prachtige steekpass van Messi, met een harde knal de 3-0 binnen. Ondanks dat Villa nog niet zo heel veel scoort, wist hij er in deze wedstrijd nog één te scoren. Want enkele minuten na de 3-0, schoot hij op aangeven van wederom Messi, ook de 4-0 binnen.

Het publiek was dolenthousiast door alle doelpunten en de Barça spelers maakte de show nog completer door lang op bal bezit te spelen en Real van het kastje naar de muur te sturen. Ook waren er de nodige hakjes, passeerbewegingen en geweldig positiespel te zien en dat kon het thuis publiek duidelijk waarderen. Maar Barça kon het niet laten om de vernedering compleet te maken en Jeffrén maakte dan ook in de slotfase nog even de 5-0. Door dit doelpunt was Sergio Ramos dusdanig geïrriteerd, dat hij een schandalige harde overtreding op Messi maakte en daarna gaf hij de toegesnelde Puyol nog een vuistslag. De scheidsrechter gaf hem een terechte rode kaart en hiermee kwam ook meteen een einde aan het spektakelstuk. Door de winst van Barça staat de ploeg van Guardiola nu twee punten voor op Real.

Opstelling FC Barcelona:
Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Busquets, Xavi (86. Keita), Iniesta, Pedro (86. Jeffrén), Messi en Villa (75. Bojan)