Nieuws November 2009

FC Barcelona - Real Mallorca 4 - 2

FC Barcelona heeft een uiterst moeizame overwinning weten te behalen op Real Mallorca. De eilandbewoners maakten het de ploeg van Guardiola nog flink lastig, maar konden toch niet verhinderen dat er een 4-2 eindstand op het scorebord kwam te staan.

Over de gehele wedstrijd bezien scoorden de blaugrana's geen voldoende. Het leek er op dat FC Barcelona deze wedstrijd als een hinderlijk tussendoortje beschouwde en de partij op een gecontroleerde manier wilde uitspelen. De basisopstelling was ook tamelijk verrassend te noemen. Zo mochten Messi, Xavi, Iniesta en Dani Alves op de bank naast Guardiola beginnen. Met het oog op het zware programma een op zich wel begrijpelijke beslissing maar het deed de wedstrijd niet veel goeds.  Toch was het al na een klein kwartier 1-0. Een schitterende hakbal-pass van Ibrahimovic op Pedro werd door laatstgenoemde fraai afgewerkt. De verdediging van Mallorca dacht dat de pass op de buitenspel staande Henry was, maar de Fransman liet de bal slim lopen. Het publiek in Camp Nou ging er eens goed voor zitten maar kwam toch wat bedrogen uit toen het al vrij snel weer 1-1 stond. Een steekpass werd door Pique verkeerd ingeschat en hierdoor kon Mallorca spits Webó alleen op Valdes af. Deze wist de inzet nog knap naast het doel te werken. De resterende corner werd echter alsnog ingekopt. Aanvoerder Nunes werd over het hoofd gezien en zorgde aldus voor de 1-1. Wat volgde was een fase waarin Barcelona het baltempo te laag hield en er dus ook geen mogelijkheden waren. Mallorca jaagde kort op de bal en had de zaken dus goed voor elkaar. Tot de fase vlak voor rust. Eerst was het opnieuw Pedro die Barcelona op een voorsprong zette en pal voor het rustsignaal zorgde Henry zelfs voor de 3-1. Hiermee leek de wedstrijd al gespeeld.

Dit bleek ook wel in de tweede helft. Messi kwam nog wel in het veld en wist met enkele individuele acties nog wel voor het nodige spectacel te zorgen. Maar voor de rest was het erg mager wat de blaugranas lieten zien. Veel onnodig balverlies en weinig aanvallende intenties. Zo kabbelde de tweede helft voort en kwam er zowaar nog venijn in de staart. Ibrahimovic omspeelde zijn tegenstander en werd onregelmentair gestuit. De toegekende penaly werd door Messi beheerst in de onderhoek geschoven. Hiermee leek er een eindstand te komen die nog een goede wedstrijd zou kunnen impliceren maar Keita van Mallorca deed diep in blessuretijd nog iets terug waarmee de eindstand van 4-2 was bereikt.

FC Barcelona : Víctor Valdés, Puyol, Chygrynskiy, Piqué, Abidal, Busquets (Xavi 60'), Touré, Keita, Pedro (Messi 49'), Ibrahimovic, Henry (Iniesta 81')

Real Mallorca: Aouate, Josemi, Nunes, Ramis, Ayoze, Mario Suárez, Marti, Borja Valero, Varela, Webo, Tuni