Nieuws Maart 2024

FC Barcelona – SSC Napoli

Dinsdagavond 21:00 gaat het gebeuren. FC Barcelona plaatst zich voor de volgende ronde van de Champions League. 1-0 door een doelpunt van Lamine Yamal. Kopie van het doelpunt tegen Mallorca!!

Societa Sportiva Calcio Napoli is natuurlijk wel van een andere orde. De wedstrijd in Napels eindigde in een 1-1. Maakt natuurlijk niet uit wie het winnende doelpunt scoort.

SSC Napoli , officieel opgericht in 1926. Bijnaam: Gli Azzuri. Stadion: Stadio Diego Armando Maradona. Trainer: Francesco Calzona. Grote successen voor Napoli eind jaren 80 met sterspeler Diego Maradona. Wat een voetballer! Er wordt nu nog over hem gesproken!! 2 x de scudetto, 1x de UEFA Cup en 1x de Coppa Italia.

Helaas werd de club in 2004 failliet verklaard. Geen licentie voor Napoli. Een nieuwe club met een nieuwe naam (Napoli Soccer) werd toegelaten tot de serie C1. Promotie na 2 seizoenen naar de serie B. Uiteindelijk na 6 jaar weer terug in de serie A (2006/2007). Napoli bezet op dit moment de 7e plaats in de competitie: 12 x winst; 8 x gelijk en 8 x verlies. 31 punten achter Inter.

Laatste maal kampioen in 2023 (deelname aan de Champions League). Laatste Coppa Italia in 2020. Laatste Supercopa in 2014.

Selectie Napoli o.a.: Alex Meret (keeper), di Lorenzo, Mário Rui, Lobtka, Politano, Osimhen, Kvaratskhelia, Simeone, Demme

Geblesseerden FC Barcelona: Gavi, Balde, Torres, Pedri en Frenkie.

Het wordt natuurlijk geen gemakkelijke wedstrijd. Daarvoor is Napoli te goed. Maar Barça laat een stijgende vorm zien en bezet op dit moment de derde plaats in La Liga achter Madrid en Girona:

1. Madrid 69 punten

2. Girona 62 punten

3. FC Barcelona 61 punten

4. Atlético 55 punten

5. Athletic Club 53 punten

Het wordt een duel om het heetst van de strijd. In een hopelijk vol Estadi Olímpic Lluis Companys. Commentaar natuurlijk van onze grote vriend Sierd de Vos.

Namens de Fan Club Barcelona Olanda heel veel succes voor alle spelers, Xavi en de rest van de staf.

Visca Barça!!!

Foto: fcbarcelona.com