Nieuws Januari 2024

FC Barcelona uitgeschakeld

In een sfeervol San Mamés legden Athletic Club en FC Barcelona een heerlijke pot voetbal op de mat. Jammer genoeg schakelden de Basken, de Catalanen uit. Los Leones (de leeuwen) tegen de Blaugrana’s. Na verlenging werd de eindstand bepaald op 4-2 voor Athletic Club.

Barça begon (zoals wel vaker) slecht aan de wedstrijd. 1-0 voor de Basken na slechts 37 seconden!! Athletic Club gaf veel druk op het doel van Iñaki Pena. Frenkie wist daar regelmatig onderuit te voetballen. In de 20e minuut moest Balde van het veld met een hamstringblessure. Hector Fort (17 jaar) was zijn vervanger.

In de 26e minuut de 1-1 via Lewandowski die de bal van een verdediger van Athletic Club tegen zich aan kreeg. 5 minuten later kreeg Yamal het op zijn heupen. Hij scoorde de 1-2 na een mooie solo en een nog mooier schot in de rechterhoek van het doel.

In de 42e minuut een redding van Iñaki Peña op een schot van Athletic Club. Voor de rust nog een kans voor Torres die hij niet wist te benutten. De rust kwam als een zegen, even bijtanken.

Maar weer ging Barça in de fout in het begin van de hervatting: in de 48e minuut 2-2 door Sanchet. Niet geconcentreerd? Dat moet toch niet kunnen!! Kopbal voor de Basken in de 55e minuut: gelukkig over het doel. Schitterende kans voor Yamal in de 64e minuut: helaas ging de bal voorlangs.

Het meeste gevaar kwam in de loop van de wedstrijd van de gebroeders Williams: Nico en Iñaki. Levensgevaarlijk!! Schoten en kopballen net over en naast. De grootste kans op een zege voor Barça kwam van Lamin Yamal. Voor een open doel plaatste hij de bal te hoog. Geen doelpunt. Zou de beslissing zijn geweest! Eindstand 2-2: verlenging.

De Basken deden er nog een schepje bovenop. De spelers van FC Barcelona konden het niet meer belopen. In de laatste minuut van de 1e verlenging sloegen de Basken toe; 3-2 door Iñaki Williams. Het hele stadion ging uit zijn dak. In de 111e minuut een kans voor Alarcón (de vervanger van de leeg gespeelde Yamal). Nog een goede redding van Iñaki Pena in de 113e minuut. Maar het tij was niet meer te keren. Einduitslag 4-2 door een prachtig doelpunt van Nico Williams.

FC Barcelona had deze kwartfinale kunnen winnen. Meer concentratie bij de aanvang van de beide helften. Yamal die zijn kansen had kunnen verzilveren. 1 ding is zeker: de spelers van FC Barcelona hebben alles gegeven. Hector Fort kon van vermoeidheid bijna niet meer lopen. De wissels deden hun best. Het zou goed zijn als Barça een extra spits aantrekt. Een goaltjesdief.

Visca Barça!!

Opstelling: Iñaki Peña, Koundé, Araujo, Christensen (70”Cubarsi), Balde (20”Hector Fort), Frenkie, Gúndogan, Pedri (98”Roberto), Yamal (106”Alarcon), Lewandowski (76” Félix), Torres

Foto: fcbarcelona.com