Nieuws April 2016

FC Barcelona - Valencia 1-2

FC Barcelona is er in eigen huis tegen Valencia niet in geslaagd om de negatieve reeks waarin de ploeg verkeert te eindigen. Barcelona wist al sinds 12 maart niet meer te winnen in competitieverband, en na een gelijkspel tegen Villarreal en nederlagen tegen Real Madrid en Sociedad ging het op zondagavond ook tegen Valencia mis. De ploeg die 39 wedstrijden op rij ongeslagen bleef is qua opstelling niets verandert, maar toch lijkt er een wereld van verschil te zijn met het voetbal dat de ploeg vorige maand nog speelde. In eigen huis kwam Barcelona nog voor rust 0-2 achter, ondanks een legio aan kansen, en ondanks een aansluitingstreffer wist de ploeg van Enrique er niet meer in te slagen om het tij in de tweede helft nog te keren.

Barcelona begon furieus in eigen huis, en de openingstreffer leek een kwestie van tijd. Neymar en Messi kregen gigantische kansen oog in oog met Diego Alves, maar de Braziliaanse doelman bleek schier onverslaanbaar. De hele avond toverde de doelman de ene na de andere reflex uit zijn hoge hoed, en mede daardoor was het Valencia dat op voorsprong kwam. Na een klein half uur kwam Valencia op voorsprong, toen Siqueira een voorzet gaf die via Rakitic achter de doelman verdween. Bravo moest voor rust nogmaals vissen, terwijl Diego Alves aan de andere kant nog enkele wereldreddingen wist te verrichten. Santi Mina werd op slag van rust vrijgespeeld en tekende met een bekeken schuiver in de verre hoek voor de 0-2.

Een bekeken schuiver was ook in de tweede helft de aanleiding tot een doelpunt, want na ruim een uur spelen wist Messi de 1-2 aan te tekenen. Het betekende de 500ste goal in zijn carrière, maar hier stonden zijn gedachten logischerwijs niet naar. Er leek nog genoeg tijd voor een comeback, en zeker toen Ivan Rakitic een goal leek te scoren. Zijn inzet werd echter op fabuleuze wijze uit de hoek getikt door wie anders dan Diego Alves. Veel kansen wist Barcelona ook niet te noteren, terwijl ook Valencia het naliet om de wedstrijd in hun voordeel te beslissen. Vlak voor tijd kwam er nog een kans die zitten moest, en een punt zou hebben opgeleverd. Piqué kon vanaf vijf meter vrij uithalen maar maaide de bal naast. Het bleek het laatste echte wapenfeit te zijn, want na drie minuten blessuretijd floot de scheidsrechter af. Door deze derde nederlaag op rij is Barcelona gedeeld koploper met het Atlético Madrid van Diego Simeone, en dus zullen de komende vijf duels bijzonder spannend gaan worden. De titelrace ligt door eigen toedoen weer helemaal open. Woensdag  speelt Barcelona in het Riazor tegen Deportivo, waar een overwinning een must is.

Opstelling Barça: Bravo, Sergi Roberto, Piqué, Mascherano, Alba, Busquets, Iniesta, Rakitic, Messi, Neymar, Suárez