Nieuws December 2008

Feiten over Barça – Shakhtar

Hoe de wedstrijd vanavond ook eindigt, Barcelona zal als eerste eindigen in de poule en Shakhtar als derde. Hiermee is Barcelona groepswinnaar en zal Shakhtar Europees doorvoetballen in de UEFA-cup.

Shakhtar wist nog nooit een wedstrijd te winnen op Spaanse bodem.

Als speler kwam Guardiola 4 keer uit tegen een ploeg uit de Oekraïne, 4 keer was echter Dynamo Kiev de tegenstander. 3 Keer won de trainer van Barcelona, 1 keer werd er verloren.

Valdés, Xavi en Henry speelden tot nu toe alle wedstrijden in de Champions League dit seizoen. Vanavond zal hier echter een eind aan komen. Samen met Alves, Messi, Touré, Puyol en Márquez zullen zij niet spelen vanavond.

Als Barça 5 keer het net weet te vinden bereikt het de mijlpaal van 700 doelpunten in Europese competitieverband.

Barca heeft tot nu toe de meeste doelpunten gemaakt in de Champions League seizoen, maar liefst 16 keer werd het net gevonden.

Shakhtar heeft de meeste overtredingen gemaakt dit jaar. In 5 wedstrijden werden de Oekraïners 100 keer teruggefloten.

Shakhtar heeft afgelopen weekend niet meer hoeven voetballen in verband met de winterstop. Wel was er een delegatie aanwezig bij Barcelona-Valencia.