Nieuws Februari 2017

Finale nummer 8 voor Luis Enrique

Luis Enrique rijgt zijn finales als coach van FC Barcelona aaneen, de aanstaande Copa del Rey finale wordt zijn achtste finale in drie seizoenen. Van zijn vorige finales, hij verloor er maar 1, tegen Athletic Club Bilbao in de Spaanse Super Cup in 2015. Van de zes overwinningen in de Copa finales staan er twee Liga titels tegenover, wat hem 8 bekers opleverde sinds zijn komst als coach in de zomer van 2014.

Op dit moment, de Barça coach heeft een onbevlekt record in de Copa del Rey, die won onder zijn leiding de Copa del Rey in de voorgaande seizoenen. In 2015 werd Athletic Club Bilbao in de finale verslagen met 3-1 in Camp Nou en het daarop volgende seizoen werd Sevilla met 2-0 verslagen in een wedstrijd die na verlenging beslist werd.

Wie herinnert zich de winst in de Champions League finale in 2015 nog... Luis Enriques eerste echte grote finale. Doelpunten van Rakitíc, Luis Suárez en Neymar Jr. bezorgden Barça de winst tegen Juventus in Berlijn. Deze overwinning werd gevolgd door een paar maanden later Sevilla te verslaan met 5-4 in de Europese Super Cup. Twee goals van Luis Suárez en 1 van Messi zegevierden de Blaugranas in de finale van de Club World Cup tegen River Plate in Japan eind 2015.

Luis Enrique zal eind mei op zoek gaan om zijn record uit te breiden naar zes overwinningen in zeven finales wanneer Alavés de tegenstander is in de finale van de Copa del Rey. Een grote mogelijkheid om meer blinkend zilverwerk toe te voegen aan zijn toch al imposante erelijst als coach van FC Barcelona.

Foto: Jeroen Otten