Nieuws December 2008

Fitte selectie weer in training

Het jaar 2008 loopt ten einde. Voor Barça niet echt een sportief succesvol jaar. Er werd immers geen prijs gewonnen. Toch staan de socios weer als één man achter hun team. De eerste plek op de ranglijst, het goede spel en met name de overwinning op Real Madrid van afgelopen weekend hebben het krediet van de blaugranas doen stijgen.

Komend weekend staat de laatste wedstrijd van 2008 op het programma. Een zware uitwedstrijd bij Villarreal, dat afgelopen weekend door een 1-0 nederlaag bij Sevilla van de tweede naar de vierde positie duikelde. De 'gele onderzeeboot' draait een desalniettemin een prima seizoen. Onder leiding van aanvoerder en Spaans international Senna speelt het aantrekkelijk voetbal. Barcelona is de loodzware maand december tot nog toe met verve doorgekomen. 3-0 winst op Sevilla, 4-0 op Valencia en 2-0 op Real Madrid, het kan niet op. In 'El madrigal' echter heeft Barça de statistieken niet mee. Er wordt daar nog wel eens verloren. Zo ook de laatste twee seizoenen. Guardiola waarschuwde dat het moeilijk zal worden de selectie op tijd met beide benen op de grond te krijgen na alle euforie van de afgelopen dagen. De statistieken zullen tot hulpmiddel dienen.

Pep heeft zijn spelers na afgelopen zaterdag twee dagen vijgegeven, maar dinsdag begon de voorbereiding op het treffen met Villarreal. Op woensdag stond de hele groep (alleen de langdurig geblesseerde Milito ontbrak) op het trainingsveld. Puyol, Touré en Márquez hadden begin deze week nog om verschillende redenen last van kwetsuren, maar zij hebben zich weer fit bij de groep gevoegd.

Ook Eto'o was van de partij. De Kameroener deed op dinsdag mee in een benefietwedstrijd in Madrid ten faveure van bestrijding van malaria. Hij mocht in die wedstrijd opnieuw aanleggen voor een strafschop tegen keeper Casillas, die het doel van de tegenpartij verdedigde. Samuel miste ook bij deze gelegenheid.

De wedstrijd tegen Villarreal staat voor zondagavond 19:00 op het programma. Er zijn geen schorsingen bij Barcelona, waardoor de blaugranas op volle oorlogsterkte aan het duel kunnen beginnen. Een overwinning is wenselijk. Alleen dan kan de minimale voorsprong van acht punten op Valencia (Dit weekend uit bij Real Madrid) en Sevilla de jaarwisseling door.