Nieuws Oktober 2012

Fontàs naar Mallorca

Andreu Fontàs zal voorlopig niet meer in blaugrana tenue te bewonderen zijn. De Catalaanse verdediger speelt tot het einde van het huidige seizoen op huurbasis bij Real Mallorca.

Fontàs voegde zich in 2007 vanuit Girona bij FC Barcelona en speelde zich daar in de kijker. Hij kwam 72 keer uit voor Barça B en mocht acht keer opdraven in het eerste team. Nu heeft de pas 22-jarige centrumverdediger besloten om buiten het Catalaanse voetbalkamp meer ervaring op te doen. “Ik kwam terug van een blessure en dan heb je minuten nodig. Het is nou eenmaal moeilijk om speeltijd te krijgen bij Barça, dus vertrekken was de beste keuze. Mallorca is een geweldige optie voor mij. Ik ben uitermate gemotiveerd; ik kan zowel als centrale verdediger en als defensieve middenvelder uit de voeten.” Bij Mallorca zal Fontàs evenals bij Barça met rugnummer 24 spelen.

Afgelopen zomer werd Fontàs nog in verband gebracht met een transfer naar Ajax, maar die overgang ketste al snel af en Real Mallorca is de club die aan het langste eind heeft getrokken. De club had aanvankelijk het oog laten vallen op Jonathan dos Santos, maar de verdediger wilde zelf niet vertrekken, waardoor Mallorca uiteindelijk koos voor Fontàs. De club mag overigens met toezegging van de Spaanse voetbalbond een nieuwe speler toevoegen aan de selectie, omdat dit seizoen vier van hun spelers met zware blessures kampen. Joao Victor raakte onlangs geblesseerd, nadat Javi Marquez, Antonio Lopez en Nunes zich al aan de zijlijn hadden geschaard met een diagnose van zo’n drie tot vijf maanden.

Fontàs kreeg maandag officieel toestemming om naar Palma de Mallorca te reizen voor de medische keuring. Dit leidde bij een aantal van zijn Catalaanse voetbalvrienden tot online reacties op hun Sociale Media. Zo twitterde Thiago: “Veel succes bij deze nieuwe en geweldige uitdaging!” en schreef Piqué: “Ik wens Andreu Fontàs alle goeds voor zijn tijd bij Mallorca. Een geweldige aanwinst voor Mallorca!” Ook ex-Barça speler Bojan wenste zijn voormalige ploeggenoot veel succes: “Veel succes bij Mallorca, Fontii! Ik weet zeker dat je een geweldig seizoen tegemoet gaat!"