Nieuws December 2022

Frankrijk in finale na zege op Marokko

De WK-droom van Marokko is voorbij, Frankrijk trok met 2-0 aan het langste eind. Marokko: vol vuur en passie, trotse spelers en technische staf. Geweldige supporters en een geweldige trainer. Ook een geweldige trainer: Didier Deschamps. Rustig, berekenend, tactisch wonder. Confrontatie van 2 stijlen. Bloedstollende wedstrijd. Veel wissels aan Marokkaanse kant.

Frankrijk ging fel van de start. Dat resulteerde na 5 minuten in een doelpunt van Hernández. Invaller Kolo (ingevallen voor de goed spelende Dembélé) scoorde in de 79”minuut de 2-0. Scoren bij je debuut: dat is nog eens een droom! Einde wedstrijd, einde droom voor de Marokkanen. En zo plaatste Frankrijk zich voor de 4e maal voor een WK-finale.

Maar de Marokkanen hebben het Frankrijk erg lastig gemaakt. Kansen waren er zeker voor Marokko; met name in de 2e helft. Met Ziyech en Amrabat voorop. In de aantrekkelijke 1e helft nog een schot van Ounahi. De Fransen loerden constant op de omschakeling. Een hard schot op de paal van Giroud. Vlak voor rust nog een omhaal van El Yamiq op de paal.

Na de rust een flink aantal kansen voor Marokko maar ze hadden het geluk niet aan hun zijde. En dan toch de 2-0 via een counter van de Fransen. Thuram naar Mbappé en via de kluts de bal naar de net ingevallen Randal Kolo Muani die de bal in het doel tikte.

Frankrijk in de finale, zondag 16.00 uur. Marokko om de 3e en 4e plaats zaterdag 16.00 uur tegen Kroatië. Het is een schrale troost maar 3e klinkt toch een stuk beter dan 4e. We hopen dat de Marokkanen het nog 1 keer opgebracht kunnen krijgen.

Opstelling Frankrijk: Lloris, Koundé, Varane, Konaté, Hernández, Tchouaméni, Fofana, Dembélé (79”Kolo), Griezmann, Mbappé, Giroud (65”Thuram)

Opstelling Marokko: Bounou, Hakimi, Dari, El Yamiq, Saiss (21”Amallah), Amallah (78”Ezzalzouli), Mazraoui (46”Attiat-Allah), Ounahi, Amrabat, Ziyech, En-Nesyri (66”Hamdallah), Boufal (67”” Aboukhlal)