Nieuws Juli 2023

Geen straf voor FC Barcelona

Barça weet nu dat ze kunnen deelnemen aan de Champions League. FC Barcelona weet officieel al van de UEFA dat het niet zal worden gestraft. De UEFA heeft de club de zekerheid gegeven dat er dit seizoen geen straf zal volgen voor de 'zaak Negreira’: de Blaugranas werden beschuldigd van het omkopen van José Maria Enriquez Negreira, die tussen 1994 en 2018 vicevoorzitter was van de technische scheidsrechterscommissie bij de Spaanse bond.

Barça speelt de volgende editie van de Champions League, in zijn hoedanigheid van kampioen van Spanje, en zit in pot 1 bij de loting. Dit is door de UEFA bekend gemaakt aan Barça; aangezien het Europese orgaan de club de belofte heeft gedaan dat het niet zal worden gesanctioneerd voor de deze aantijging.

Zo zal Barça, dat zijn verzoek om te spelen al had ingediend, geen problemen hebben om deel te nemen aan de grote Europese competitie: de problemen worden daarom verdreven in de vorm van een mogelijke sanctie van de UEFA aan de club voor de gevolgen van deze zaak.

SPORT heeft bevestigd dat Barça er al zeker van is dat het niet zal worden gesanctioneerd door de UEFA naar aanleiding van de zaak van de voormalige Catalaanse scheidsrechter. Een zaak die in februari uitbrak en die Barça in verband bracht met mogelijke problemen, een zaak die de club altijd categorisch heeft ontkend.

Hoewel de zaak wordt behandeld, zal de UEFA niet ingrijpen om Barça te straffen, onder meer omdat er geen vonnis is dat aantoont dat de Catalaanse club de arbitrage van de Spaanse La Liga heeft beïnvloed.

Concreet hebben de twee onderzoekers die de zaak bestuderen aan de ethische en disciplinaire commissie van de UEFA en de toelatingscommissie laten weten dat ze geen elementen in het onderzoek vinden om Barça te straffen.

Daarom hebben beiden aan deze commissies de aanbeveling overgemaakt om Barça volgend seizoen niet uit te sluiten van Europese competities. De zaak wordt in de relevante gevallen verder onderzocht, maar de club heeft officieel de eerste en belangrijkste slag geslagen.

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com