Nieuws Maart 2024

Gelijkspel met gevolgen

Kans verspeeld in San Mamés in duel waarin zowel Frenkie de Jong als Pedri in de eerste helft door een blessure het strijdtoneel verlieten

Deze wedstrijd was een gouden kans voor Barça om zich meteen weer in de kampioensrace te storten. Real Madrid speelde tegen Valencia gelijk en Girona verloor van Mallorca.

Maar het eindigde allemaal zoals het begon in San Mamés, 0-0, en in plaats daarvan moet het perspectief anders zijn. Er zijn twee punten verloren, maar de algehele situatie in de ranglijst is vrijwel onveranderd.

Maar de Barça-fans zullen nu zorgen hebben over het uitvallen van de twee belangrijkste spelers van het middenveld.

Dubbele blessure klap

Eerst viel Frenkie de Jong uit, die tot nu toe elke minuut in 2024 had gespeeld, die door zijn enkel ging en moest van het veld worden gedragen.

Het leek er ook op dat er iets aan de hand was met Pedri. En inderdaad, de Spanjaard viel uiteindelijk wanhopig op de grond. Met een verwoeste blik op zijn gezicht gaf ook hij toe dat zijn spel voorbij was. Pedri liep een spierscheuring op.

Na de wedstrijd vertelde Xavi dat beide spelers waarschijnlijk de komende weken geen wedstrijden zullen spelen, en hij constateerde ook dat de blessures zeker van invloed waren op het moreel van zijn team.

Intense strijd

Maar de 0-0 was waarschijnlijk een terechte uitslag voor een wedstrijd die ondanks het uitblijven van doelpunten een spannende strijd was.

Het grootste moment van de hele wedstrijd was een blaugrana-moment. Unai Simón stond ver van zijn doellijn, een fenomenale langeafstandsbal van Cancelo zorgde ervoor dat de Baskische keeper verslagen werd. Wat een geweldig doelpunt zou dat geweest zijn. Maar Yeray was er net op tijd om de bal van de lijn te halen.

Defensie onder controle

Athletic was incognito geweest toen hij aan deze wedstrijd begon. Met hun moraal zat het wel goed nadat ze zich in stijl hebben gekwalificeerd voor de Copa del Rey-finale, maar manager Ernesto Valverde had maar liefst zeven gedwongen en ongedwongen wijzigingen doorgevoerd aan de ploeg die slechts drie dagen eerder speelde.

En Xavi had een punt toen hij zei dat Athletic het meest intense team in de competitie is. Intens waren ze inderdaad en Barça had moeite om zich op haar gemak te voelen tegen een ploeg die volgend seizoen de Champions League in het vizier heeft.

Araujo out voor vrijdag

Hoe verder de wedstrijd vorderde, hoe meer Athletic naar voren kwam, maar aanval na aanval liep op niets uit dankzij topwerk in de blaugrana-verdediging en ondanks de constante druk werd Ter Stegen nooit echt op de proef gesteld.

De punten werden dus gedeeld in Bilbao, en de volgende wedstrijd voor Barça is aanstaande vrijdag een wedstrijd met het in vorm zijnde Mallorca. En Xavi zal het daarvoor zonder Ronald Araujo moeten doen. De Uruguayaanse verdediger kreeg vanavond zijn vijfde gele kaart en hij is geschorst voor de wedstrijd tegen Mallorca.

Foto: www.fcbarcelona.com