Nieuws December 2023

Gemiste kans!

Vandaag was Barça's kans om het gat op de voorste twee in La Liga te dichten. Real Madrid had de dag ervoor twee punten laten liggen en stond nu thuis op de tweede plaats.

Maar het waren hun mede-Catalaanse gasten Girona die als winnaar uit de bus kwamen in het Estadi Olimpic, en het is moeilijk te beweren dat zij die dag geen terechte winnaars waren. Beide ploegen lieten vanavond een prachtige reclame zien voor het Catalaanse voetbal, maar hoewel Barça over het algemeen de controle over de wedstrijd had, wisten de bezoekers precies hoe ze hun zwakke punten moesten uitbuiten en konden ze hun kansen benutten toen die kwamen.

Dankzij hun allereerste overwinning tegen Barça staat Girona nu met twee punten voorsprong bovenaan de ranglijst.

Barça is ondertussen, na al het optimisme na de overwinning op Atlético Madrid een week eerder, teruggevallen naar de vierde plaats en staat nu zeven punten achter op de top. Er moet dit seizoen nog veel voetbal gespeeld worden, maar na vanavond is de uitdaging een stuk moeilijker geworden.

Goals aan beide kanten

Er was veel hype in de aanloop naar deze game, en voor deze keer stelde het zeker niet teleur. Je kunt er altijd op rekenen dat Barça voor het doel zal gaan, maar iedereen die verwachtte dat Girona zijn normale spelplan achter zich zou laten en meer voorzichtigheid zou betrachten, zou snel ongelijk krijgen.

Vanaf het begin golfde het spel op en neer en nadat beide ploegen vroege kansen hadden gehad, stonden de bezoekers al na twaalf minuten op voorsprong. Het Oekraïense duo Viktor Tsygankov en Artem Dovbyk was aan het einde van een snelle uitbraak en de laatste verschalkte Iñaki Peña.

Meer dan ooit gemotiveerd na die vroege tegenslag, ging Barça verder op zoek naar een snelle reactie. Bezoekende keeper Gazzaniga kreeg genoeg stof tot nadenken voordat hij uiteindelijk werd verslagen door Robert Lewandowski. Raphinha serveerde de corner en de Pool stond zelfverzekerd op om de bal met zijn hoofd te raken en beide ploegen weer op gelijke hoogte te zetten.

Girona weer op voorsprong

Vanaf dat moment domineerde Barça niet bepaald, maar leek het wel de kansen te krijgen die er echt toe deden, wat het des te frustrerender maakte toen Girona erin slaagde weer op voorsprong te komen.

Na slechts één goede kans te hebben verspeeld, maakte Miguel Gutiérrez het goed door zich een weg door de blaugrana-verdediging te banen en vervolgens op verbluffende wijze te scoren.

Na een doelpunt achterstand aan het einde van de eerste helft nam Barça het grootste deel van het initiatief in de tweede helft, maar Girona gebruikte alle energie die ze konden opbrengen om het aantal echte Barça-kansen tot een minimum te beperken.

Ze zaten zeker niet achterover te leunen en verdedigden hun voorsprong, en elke keer dat de bal zijn weg vond naar hun snel bewegende frontlinie was er de zorg dat Barça in nog grotere problemen zou kunnen belanden. En in de 80e minuut gebeurde het ook.

Een laat sprankje hoop

Na een enorme doeltrap van keeper Gazanniga versloeg Cristhian Stuani zijn landgenoot Ronald Araujo in het kopduel, en even later scoorde Valery Fernández zijn allereerste competitiedoelpunt.

Drie minuten na blessuretijd leek Barça verslagen. Girona zat in een flow en zowel Sávio als Jhon Solis hadden er heel gemakkelijk de vierde kunnen maken voordat Ilkay Gundogan de stemming in het stadion omgooide.

Ferran Torres vond Gundo en Gundo vond het doel. En er was nog tijd voor een volgende. Gesteund door de menigte die weer op de been was en erin geloofde, stormde Barça naar voren. Je voelde dat er misschien nog iets anders zou komen.

Alles voorbij

En Lewandowski had de gelijkmaker op zijn hoofd... Maar tot ergernis van iedere Culer gebeurde wat er had kunnen gebeuren niet.

In plaats daarvan benutte Girona, die zich inmiddels op alle mogelijke manieren door de slotminuten probeerde te loodsen, het beste uit een vrije trap op het middenveld. De actie eindigde toen Stuani de bal via de tweede paal binnen knalde, en deze keer was de wedstrijd echt goed en wel voorbij 2-4.

Het enige wat Barça nu kan doen is de boel oppakken en zich voorbereiden op een relatief zinloze trip naar Antwerpen doordeweeks en de wedstrijd tegen Valencia op zaterdag.

Opstelling FC Barcelona: Iñaki Peña, Christensen ('65 Balde), Joao Cancelo, Araujo, Kounde, de Jong, Pedri ('80 Lopez), Gundogan, Joao Felix ('65 Lamal), Raphinha ('65 Ferran Torres), Lewandowski

Opstelling Girona: Gazzaniga, Blind, Lopez, Eric Garcia, Aleix Garcia, Ivan Martin ('87 Solis), Guttierez, Yan Couto ('78 Fernandez), Dovbyk ('73 Stuani), Tsygankov ('78 Portu), Savio

Foto:www.fcbarcelona.com