Nieuws Januari 2019

Getafe - Barça 1-2

De eerste wedstrijd van 2019 begon in de wetenschap dat alle concurrenten punten hadden verspeeld en er dus direkt een goede slag kon worden geslagen. Sevilla en Atletico speelden onderling gelijk en Real verloor. Getafe is echter wel een team dat in de subtop staat en zeker in een uitwedstrijd een serieuze tegenstander.
Busquets zat op de bank, maar daarentegen keerde Sergi Roberto weer terug. In de 9e minuut was het schrikken. Getafe scoorde ogenschijnlijk een zuivere goal, maar toch werd deze afgekeurd. Vlak daarna een onbegrijpelijke terugspeelbal op borsthoogte bij ter Stegen wat natuurlijk problemen  opleverde, maar vooralsnog geen goal. Barça stelde er bitter weinig tegenover.
Maar dan opeens in minuut 20. Eén slippertje achterin bij Getafe en wie anders dan Messi was er als de kippen bij om de 1-0 in het doel te lopen. Barça was ook gelijk wakker en aan de hand van de meester werden diverse kansen gecreëerd, waarvan één hele grote voor Piqué. Fc Barcelona was heer en meester op het veld en Getafe liep van het kastje naar de muur.
In minuut 39 werd het beloond. Een wereldgoal van Luis Suárez, die een afgeslagen vrije trap in één keer op de slof nam en de keeper kansloos liet. Maar nog voor de rust werd het toch weer een wedstrijd toen Getafe simpel door de verdediging brak en Mata de 1-2 kon scoren. 80% balbezit betekent dus niet alles.
De 2e helft begon op een zelfde manier. Een enorme kans voor Getafe die maar nét naast ging. En vervolgens Barça dat het heft in handen neemt. Een schot van Messi met zijn rechterbeen was het eerste wapenfeit. Getafe gaf echter niet op. Ter Stegen moest handelend optreden bij een geweldige kopbal en deed dat met verve. De wedstrijd werd rommeliger en ontsierd door veel kleine overtredingen, die voor veel oponthoud en gele kaarten zorgden. Met zo nu en dan een kans, zowel voor Messi als Dembélé.  Echter geen goals en zo bleef het toch min of meer spannend tot het einde.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Sergi Roberto, Piqué, Lenglet, Alba, Vidal (70. Busquets), Rakitić, Arthur ( Aleña), Messi, Suárez, Dembélé (84. Coutinho)

20. 0-1 Messi
39. 0-2 Suárez