Nieuws April 2014

'Go' voor New Espai Barça

Dit weekend hadden de socios de gelegenheid om hun mening te laten horen over de renovatie van Camp Nou tijdens het referendum. Het project is genaamd ‘New Espai Barça’ en de club heeft groen licht gekregen van de members. “Dit is een geweldige dag voor FC Barcelona”, zei voorzitter Josep Maria Bartomeu.

Bijna een derde van de socios, 37.535 (31.65%), brachten tijdens het referendum hun stem uit. Daarvan was 72.36% voor het ‘New Espai Barça’, 25.55% stemden tegen en 751 socios stemden blanco.

“Aan dagen als deze kan de wereld zien wat Barcelona is en betekent”, vertelde Bartomeu aan Barça TV. “De steun voor het project was overweldigend. Ik ben erg tevreden. Dit is een geweldige dag, een democratisch festijn voor de socios van FC Barcelona. Ik wilde graag mijn stem uitbrengen en het was fijn te zien dat er zo veel socios hun stem hebben uitgebracht.” De voorzitter voegde daaraan toe: “Het is een geweldig project dat de club de komende jaren alleen maar beter zal maken. Het belangrijkste is dat de socios op massale wijze de toekomst van de club bepalen. Het is een voorbeeld van de democratie van de club. De socios hebben me zo veel kracht gegeven. We gaan er hard aan werken, zoals we altijd doen, en blijven problemen oplossen.”

Het renovatieplan betreft niet alleen Camp Nou. Ook het Mini Estadi waar Barça B de wedstrijden speelt, het Palau Blaugrana en het terrein rond het stadion met de FCB megastore en de ingang van het Barça museum worden gerenoveerd en/of vervangen. In het Palau Blaugrana worden de wedstrijden van basketbal (FC Barcelona Bàsquet), handbal (FC Barcelona Handbol), roller hockey (FC Barcelona Hoquei) en futsal (FCB Futsal) gehouden.

De club wil de werkzaamheden gefaseerd, vanaf mei 2017 tot februari 2021, laten plaatsvinden. In 2021 kunnen maar liefst 105.000 Barça-fans genieten van het voetbal in Camp Nou. Het stadion wordt niet alleen vergroot met 5.646 zitplaatsen, het zal tevens deels overdekt worden.

Met de renovatie is een bedrag van ongeveer 600 miljoen euro gemoeid, waarvan 420 miljoen euro gaat naar de verbouwing van het voetbalstadion. De overige 180 miljoen is bedoeld voor de vervanging van het Palau Blaugrana voor een stadion met 12.000 zitplaatsen inclusief een extra veld met een capaciteit van 2.000 zitplaatsen, een ijsbaan, een nieuw Social Area, een nieuw Commercial Area, het renoveren van de kantoorruimten van de club, La Masía en het toevoegen van 5.000 parkeerplaatsen. In deze grafiek (LINK) is de planning van het gehele project te zien.