Nieuws Mei 2012

#graciesPep, wereldwijd trending topic

Het afscheid van Josep Guardiola in het Camp Nou ging als een lopend vuurtje rond over allerlei sociale media. Terwijl duizenden Barça-fans het emotionele tribuut aan Guardiola in het stadium en op televisie volgden, deden anderen dat online. Na de laatste minuut van de wedstrijd tegen Espanyol, was de hashtag #graciesPep op Twitter wereldwijd een trending topic; in Spanje was dat al het geval aan het einde van de eerste helft. Vanaf een uur of acht ’s avonds bleef het aantal Twitterberichten gewijd aan Guardiola groeien: het aantal tweets met de tag #graciesPep begon op 3,100 om acht uur, en liep op tot maar liefst 55.000 tweets om kwart voor twaalf. Daarnaast waren er ook duizenden berichtjes die niet die hashtag noemden, maar wel steun aan Guardiola betuigden. Sommige daarvan waren van spelers uit het eerste team van Barça. Zo schreef Andrés Iniesta: “Fantastisch einde van het seizoen in het stadion. Bedankt, boss!”

Ook Facebook was een geliefd platform waar Barça-fans hun steun aan de vertrekkende coach konden uiten. De berichten die de Club zelf postte over het tribuut van Camp Nou aan Guardiola kreeg 340.000 “likes” en 35.000 reacties. Het bericht dat de meeste activiteit genereerde, namelijk 83.000 “likes” was het bericht dat meldde dat Barça de wedstrijd gewonnen had, vlak voor Guardiola zijn toespraak hield op het veld. Op YouTube was het tribuut van de Barça Toons aan Guardiola een groot succes; op slag van rust was de video al meer dan 88.000 keer bekeken.

De steunbetuigingen aan het adres van Pep Guardiola overschreden internationale grenzen. Meer dan een miljoen berichten stroomden binnen op het Chinese sociale netwerk Tencent Weibo. Berichten als “Het is moeilijk om het goede woord te vinden om uit te drukken hoe ik me voel. Bedankt, Pep, laten we allen een tribuut brengen aan de geweldige Guardiola,” en “Voor altijd koning van Camp Nou, Pep Guardiola” vertegenwoordigen het algemene gevoel van de Chinese supporters.