Nieuws Januari 2012

Guardiola Coach van het jaar

In de schaduw van de derde Gouden Bal voor Messi, werd ook Pep Guardiola uit geroepen tot voetbalcoach van het jaar. Hiermee liet de Catalaan de oefenmeesters José Mourinho en Alex Ferguson achter zich. De uitverkiezing had Guardiola mede te danken aan het feit dat hij dit jaar vijf prijzen wist te winnen met FC Barcelona.

Guardiola kreeg maar liefst 42% van de stemmen. Ferguson bleef, met 16% van de stemmen, Mourinho net voor. Vorig jaar eindigde Guardiola nog als derde in de verkiezing, achter winnaar Mourinho en nummer twee Vicente Del Bosque. De Catalaanse coach heeft in zijn korte trainers carrière al twee keer Champions League, de Europese Supercup en de Wereldbeker voor cups weten te winnen. Ook wist hij met FC Barcelona al drie keer de Spaanse landstitel en de Spaanse Supercup te winnen.

Guardiola zei over zijn uitverkiezing het volgende: "Dit is een eer. Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om mijn club FC Barcelona te bedanken. Het is een voorrecht te werken bij deze fantastische club." Ook droeg hij zijn prijs op aan zijn assistent Tito Vilanova met de volgende woorden: "Vanuit mijn hart wil ik deze prijs opdragen aan Tito Vilanova, mijn vriend, metgezel en assistent. Hoewel je nu niet kan komen, ben je altijd daar. Dit is voor jou, jongen."