Nieuws Februari 2012

Guardiola: “Dit was een zware test”

De coach van Barça vertelde in de persconferentie na afloop van de met 1-2 gewonnen wedstrijd in het Vicente Calderón dat zijn spelers trouw zijn gebleven aan hun manier van voetballen. De overwinning betekent dat het team drie belangrijke punten mee neemt naar Barcelona na een ‘hele moeilijke’ wedstrijd tegen een ‘zeer sterke’ tegenstander. Josep Guardiola geloofd dat zijn team is geslaagd in wat hij een ‘zware test’ vindt. Vooral in het begin van de tweede helft toen Atletico de gelijkmaker scoorde en Barça daar goed op reageerde.

Josep Guardiola sprak ook zijn bewondering voor Lionel Messi uit die met een geweldige vrije trap de punten binnen haalde: “Er zijn verschillende type leiders. Wanneer het moeilijk wordt, stapt Messi een stap voorwaarts. Gedurende de laatste vier jaar heeft hij dat altijd gedaan.” Op de vraag wat de afwezigheid van de Argentijn bij de volgende wedstrijd tegen Sporting Gijón betekent voor het team, antwoordde Guardiola met een grapje: “iedereen vraagt me om hem rust te geven en nu heeft hij net als Pepe een break.” Messi kreeg zaterdag zijn vijfde gele kaart en is daardoor geschorst voor de komende competitiewedstrijd.

Over het puntverschil van tien punten met de koploper Real Madrid zei Guardiola: “Ik denk niet dat we de competitie gaan winnen, het verschil in punten is erg groot, maar wedstrijden als vanavond geven ons de gelegenheid om onze kwaliteiten als team te laten zien. We blijven er elke wedstrijd voor strijden zoals jullie van ons gewend zijn.” De coach van Barça sloot af met: “Het was een moeilijke wedstrijd tegen een hele sterke tegenstander en de conditie van het veld was erg slecht, maar we wonnen. Tevens heeft Víctor weer laten zien wat een geweldige keeper hij is.”