Nieuws Mei 2012

Guardiola: “Ik ben tevreden”

Josep Guardiola begon de persconferentie na de wedstrijd met: “Ik ben tevreden. In het algemeen hebben we een zeer goed jaar gehad.” Over het duel zelf: “We hebben een uitstekende eerste 35 minuten gespeeld. De tweede helft was wat minder, Athletic bezorgde ons wat problemen. Maar ik ben blij het jaar goed af te sluiten.” Guardiola gaf nogmaals aan waarom hij Barça verlaat: “Ik ben moe.” Maar wilde eens te meer aangeven dat de club in goede handen is van Tito Vilanova: “De basis is gemaakt en de club zal de nodige versterkingen moeten halen. Maar ze zullen zeker net zo competitief zijn. We hebben in 4 jaar 14 prijzen gewonnen, dit is zeer moeilijk om te bereiken. We zijn zeer tevreden.”

Vol lof was de oefenmeester over de beste voetballer van de wereld: “Messi was natuurlijk heel belangrijk. In totaal 14 titels van de 19 halen was onmogelijk zonder hem. Het is een voorrecht om de beste speler te coachen die ik ooit heb gezien, en waarschijnlijk ooit zal zien.”

Tijdens de finale had Pedro een groot aandeel in de overwinning met zijn twee goals. Een mooie opsteker na een minder seizoen voor hem: “Pedro heeft een grote symbolische waarde, een fantastische speler. Het is een betrouwbare speler. Verricht veel werk, is altijd verrassend en heeft oog voor het doel.” Ook kreeg back Montoya, die op de plek van de geblesseerde Alves speelde, veel lof. “Ik heb zijn gezicht gezien en hij was erg rustig. Een fantastische aanwinst voor Barça.” Guardiola geeft aan te hebben genoten van Athletic Bilbao. “Ik ben altijd een absolute fan geweest van Athletic. Hun idee van voetbal, een team die nooit opgeeft. Ik wil ze dan ook feliciteren met een geweldig seizoen.”

Guardiola gaf aan dat hij dit seizoen ‘de beste voetbalfamilie’ van alle jaren had meegemaakt. De coach wilde niet alle lof naar hem toe trekken voor de afgelopen vier jaar. “Het succes wat we hebben behaald komt voort uit een filosofie die er al lang was en ik vervolgde. Ik ben slechts een deel van de geschiedenis van FC Barcelona.” De coach noemde hierbij bijvoorbeeld dat zijn voorganger Frank Rijkaard ook een belangrijk aandeel had. Na afloop van de persconferentie kreeg Pep Guardiola een staande ovatie van de pers in Vicente Calderón.