Nieuws Juni 2009

Guardiola motiveerde de spelers in Rome met een video

Het gebeurde vlak voor de Champions League finale tegen Manchester. De spelers werden tijdens de warming up veel eerder dan normaal naar de kleedkamers teruggestuurd. Pep Guardiola had namelijk de opdracht gegeven een video te maken en deze vlak voor de wedstrijd uit te zenden in een poging de spelers zo te motiveren om de Champions League winnen. Een zeven minuten durend filmpje geïnspireerd op de film “Gladiator” en met de muziek van Nessum Dorma.

En zo gebeurde het, afgelopen woensdagsavond om 20.28 uur, 17 minuten voor het begin van de finale. Terwijl de spelers van United nog op het gras stonden voor de warming up, gebruikte trainer Guardiola filmbeelden om zijn spelers te motiveren voor dat zij het veld op gingen.

De video is maandag in Catalonië op TV3 te zien. Hij werd gemaakt Santi Padró, een vriend van Josep Guardiola bij TV3. “Ik kreeg een SMS van Pep waarin hij aangaf dat hij mij een gunst vroeg om Barça de Champions League te latem winnen.’”

In de film worden beelden van het elftal gemixed met beelden uit de film “Gladiator”, geregisseerd door Ridley Scott en winnaar van vijf Oscars.

Guardiola stelde slechts één voorwaarde aldus Padró, “Dat alle 24 spelers van de selectie erin voorkwamen”.

In principe was de video 18 minuten lang, te lang omdat het het idee van de trainer was dat de spelers de video zouden zien voor het opwarmen of voor het begin van de wedstrijd. Daarom bleef het uiteindelijke product beperkt tot 7 minuten.

Guardiola zag de beelden vorige week maandag in de Cuidad Deportiva en hij beloofde de technicus één ding: “Als we de Champions League winnen dan laat ik je de video op televisie uitzenden”.

Volgens sommige emotioneerde de beelden en de muziek uit de opera “Turandot” van Puccini de spelers in de kleedkamer van Barça in Rome.

De goal van Iniesta tegen Chelsea, de doelpunten in het Bernabeu en het “Venceré, Venceré (we zullen winnen) van de aria “Nessum Dorma” waren de laatste indrukken die de spelers van Barça zagen alvorens het veld op te gaan en Manchester United te verslaan.