Nieuws December 2010

Guardiola ooit voorzitter?

Tijdens de persconferentie van woensdag over de prestaties van de eerste zes maanden van het nieuwe bestuur zei Sandro Rosell, voorzitter van FC Barcelona, dat hij van mening is dat Pep Guardiola ooit de voorzittershamer in de hand zal nemen. De preses ziet in de trainer van de club een voorzitter. “Ik ben heel tevreden met hoe alles nu gaat. Als het aan mij ligt wordt hij de Sir Alex Ferguson van Barcelona, om daarna als Franz Beckenbauer voorzitter te worden. Guardiola begrijpt de club en dat is het grote verschil tussen hem en anderen.”

Ferguson, die binnenkort 69 wordt, is al ruim 24 jaar coach van Manchester United. Guardiola zit pas tweeënhalf seizoen op de bank bij Barcelona en beschikt over een contract dat in de zomer van 2011 doorloopt. In die periode bezorgde hij de Catalanen al acht prijzen.

Rosell wil deze verbintenis graag verlengen, maar Guardiola twijfelt. De coach was als speler graag eens naar Engeland gegaan, maar omdat die mogelijkheid nooit op zijn pad kwam, wil hij nu als manager de Premier League bereiken. “Al sinds de zomer ligt er een open aanbieding voor hem op tafel”, zei Rosell op een persconferentie. “Hij kan bijtekenen voor twee jaar, drie jaar… Ik hoop dat hij voor meerdere jaren wil tekenen. Ik spreek Pep haast iedere dag en heb er wel vertrouwen in dat het uiteindelijk goed zal komen.”

Terugkijkend op 2010 kan Rosell alleen maar heel erg tevreden zijn: “De prestaties van het elftal geef ik een tien, want het is onmogelijk om op een hoger niveau te spelen dan wij”, zei de voorzitter trots. Waar ik het meest trots op ben? De verkoop van Zlatan Ibrahimović. Hij was absoluut een goede speler, maar voor de club denk ik dat dit de beste beslissing was. Ook ben ik erg blij met de sponsorovereenkomst met Qatar. Het geeft de club financiële lucht. Nu hoeven we de prijzen voor de seizoenskaarten niet te verhogen.”