Nieuws April 2012

Guardiola trekt boetekleed aan

Daags na de uitschakeling in de Champions League door een ultra defensief Chelsea is het terugblikken begonnen. Trainer Pep Guardiola zoekt de schuld bij zichzelf: 'Ik zei aanvallen en toen kregen we de goal tegen.'

Guardiola erkende ook dat zijn ploeg er op de beslissende momenten niet stond. De feiten liegen er ook niet om. Zowel de heen- als de terugwedstrijd leverden dotten van kansen op, minstens 5 grote, en dan zijn twee doelpunten toch echt aan de magere kant. Bovendien miste Messi nog een penalty, een unieke mogelijkheid om zijn ploeg naar de finale te schieten.

De fans waren gister overigens geweldig in het Camp Nou. Dit bleek ook een enorme motivatie voor de spelers. Het was werkelijk prachtig om te zien dat het publiek achter de ploeg bleef staan, zelfs na de definitieve uitschakeling. Er is vaak kritiek op het verwende Catalaanse publiek, maar dit was een uniek moment wat je maar zelden tegenkomt in de diverse Europese stadions.

En zo kun je in een paar dagen tijd alles verspelen. Toch is dat een te makkelijke en te snelle conclusie. Immers, tegen Real Madrid was het niet de wedstrijd zelf die beslissend is geweest, maar de in het seizoen opgelopen (onnodige) punten achterstand. Hier wist Real goed van te profiteren. Daarnaast had FC Barcelona zich vooral in Londen een zeer slechte dienst bewezen door daar met 1-0 te verliezen en dus niet te scoren.

Om toch nog positief te eindigen, trainer Guardiola laat in diverse media optekenen dat er nu naar volgend seizoen gekeken moet worden. We gaan er dan ook vanuit dat dit met succes coach Pep Guardiola zal zijn !!