Nieuws November 2011

Guardiola verslaat Van Gaal in aantal CL-overwinningen

Josep Guardiola heeft maar drie-en-een-half seizoen nodig gehad om de coach met de meeste overwinningen in de Champions League te worden in de geschiedenis van FC Barcelona. Afgelopen woensdag behaalde hij met de winst in het San Siro zijn 27e overwinning in de topcompetitie van Europa, en zette daarmee Louis van Gaal opzij, die in zijn acht seizoenen als coach van het eerste team maar liefst 26 overwinningen behaalde.

In de 45 duels als coach van het eerste team in de Champions League heeft Guardiola slechts vijf wedstrijden verloren, en eindigden er dertien in een gelijkspel. In totaal betekent dat dat 89% van de duels gewonnen werden. Alleen Wisla Krakow, Shakhtar Donetsk, Rubin Kazan, Arsenal en Inter Milan hebben het voor elkaar gekregen om Barça te verslaan, en dit seizoen zijn ze vooralsnog ongeslagen. Ter vergelijking: Rijkaard behaalde een percentage van 85% van niet-verloren wedstrijden, en Van Gaal 83%.

Dit belangrijke aantal overwinningen dient gedeeltelijk als uitleg voor het geweldige traject dat Guardiola’s team in Europa heeft afgelegd: twee titels en een halve finale in drie jaar. Dit seizoen heeft Barça zich in elk geval al verzekerd van een plek bij de laatste zestien en zijn ze opnieuw groepsleiders, met de return in eigen Camp Nou.