Nieuws April 2011

Guardiola: “We gaan voor dapper en gewaagd”

Pep is niet van plan om in de bekerfinale de strategie die hij zo trouw heeft gevolgd sinds hij de rol van coach bij Barça overnam te veranderen. Hij ziet de kans om de finale tegen Madrid te spelen als “een geschenk”.

De Catalaan weet dat Real Madrid op veel verschillende manieren kan spelen, en gelooft daarom niet dat de wedstrijd van afgelopen zaterdag als een maatstaf voor de aankomende bekerfinale kan dienen. Pep: “We hebben gesproken over hoe zij speelden en hoe wij denken dat zij zullen spelen. Voor Barça is de beste methode om ons te verbeteren om meer spel en meer doelkansen te creëren.”

Toch zal Pep Guardiola geen veranderingen doorvoeren in zijn strategie: “Ze weten wie we zijn, en we zouden misschien wat kleine details kunnen veranderen, maar de essentie van ons en ons spel zal niet veranderen. We zullen proberen om dapper te zijn, gewaagd te spelen en daarheen te gaan om te winnen.”

De coach voegde daaraan toe: “Barcelona heeft deugden die Madrid niet heeft, maar andersom evengoed. Degene die zijn spel kan opleggen, wint… We zullen doen wat we kunnen door te voetballen.” De Catalaan wil natuurlijk winnen in Valencia, maar is ook al erg opgetogen dat ze daar kunnen zijn: “Het is een geschenk dat we de finale hebben bereikt.”

Guardiola heeft het meer dan eens al gezegd, maar het zal José Manual Pinto zijn die het doel van Barça in Mestalla zal verdedigen. “Woensdag staat geheel in het teken van Pinto en tien andere spelers. Hij heeft altijd in de bekerwedstrijden gespeeld en dat zal ook zo blijven… Het zou een gebrek aan respect zijn jegens hem en de andere spelers als hij niet zou spelen.”

David Villa heeft de afgelopen wedstrijden geworsteld met doelpogingen, maar Guardiola ziet de aanvaller nog altijd als een sleutelspeler in zijn team: “Hij heeft zoveel ontastbare dingen die moeilijk te zien zijn. Details die dankzij hem zoveel goede dingen creëren voor het team… Het is nooit gemakkelijk in je eerste jaar bij Barça, en dan ook nog net na het WK, maar hij doet het met enthousiasme en vrijgevigheid.”

Tot slot liet Guardiola nog weten blij te zijn voor Andoni Zubizarreta, die begin deze week zijn contract vernieuwde tot 2013: “De club is in goede handen. Dat was zo met Txiki en nu met Andoni. Hij is een harde weker en niets ontgaat hem.”