Nieuws November 2010

Het Barça model

De Telegraaf meldt in haar editie van maandag dat twee Nederlandse voetbalclubs, te weten Vitesse en Ajax, het Barça model willen toepassen. Waar het bij Vitesse gaat om organisatie en speelstijl daar gaat het bij Ajax om oppositie tegen het huidige bestuur.

Bij Vitesse zijn de eerste stappen richting het Barça model al gezet met het binnenhalen van Albert Ferrer en Stanley Menzo als trainers. Daarnaast heeft de nieuwe eigenaar van Vitesse, Merab Jordania, afgelopen dinsdag een onderhoud met Johan Cruijff gehad waarin hij te kennen heeft gegeven zeer gecharmeerd te zijn van de organisatie en het voetbal zoals F.C. Barcelona dat nu speelt. Johan Cruijff is door de Jordaniër gevraagd Vitesse en de Georgische voetbalbond door te lichten en zijn adviezen te geven.

Een andere Nederlandse club waar de roep om het Barça model, maar dan in een andere vorm,  steeds luider wordt is Ajax. De harde kern supporters van de AFCA heeft in een open brief per direct het aftreden geëist van de directieleden en commissarissen en heeft aan Johan Cruijff gevraagd de leiding op zich te nemen. Mocht deze omvorming er niet komen dan zou een oppositie groepering genaamd “roodwitte olifant” in het leven moeten worden geroepen, naar voorbeeld van de Catalaanse “Elefant Blau’ die destijds oppositie voerde tegen het wanbeleid bij F.C. Barcelona van de voorzitters Lluis Nuñez en Joan Gaspart.