Nieuws Juli 2008

Hibernian - Barça 0-6

De eerste zege in het nieuwe seizoen is voor Barça een feit. Op zeer gemakkelijke wijze werd met 0-6 van het Schotse Hibernian gewonnen. Doelpunten werden gemaakt door Gudjohnsen (2x), Messi, Pedro, Bojan en Touré. Bij rust was het al 0-4. Guardiola begon met een mix van oudgedienden en canteranos. Van de nieuwelingen kwamen alleen Alves en Pique aan de start. Hleb, Keita en Caceres vielen na rust in en maakten een gretige indruk. Er was ook een rol weggelegd voor canterano Jeffren, die zich liet gelden met twee assists. Ook Eidur Gudjohnsen liet van zich spreken. Binnen 20 minuten had de IJslander, voor wie een bijrol lijkt weggelegd dit seizoen zo lang hij geen nieuwe club vindt, tweemaal het net laten bollen.
Eidur was in de tweede helft zelfs aanvoerder, toen Valdés werd gewisseld voor Pinto. De band ging vreemd genoeg in het laatste gedeelte van de wedstrijd naar Eto’o. Ook hij mocht een aantal speelminuten meedoen. Hij werd luidruchtig begroet door de vele Barça fans in het lang niet volle Murraystadion in Edingburgh.
Barça speelde in een 4-3-3 formatie. Nadruk lag op het kort houden tussen de linies, waardoor het snel heroveren van de bal vereenvoudigd werd. Ook de omschakeling naar de voorhoede zag er goed uit. Opvallend was de goede fysieke gesteldheid van de spelers, en dat pas na een week trainen.
Eerste opstelling: Valdés, Alves, Márquez, Piqué, Córcoles, Busquets, Víctor Vázquez, Gudjohsen, Messi, Henry en Pedro.