Nieuws Februari 2024

Historische doelpunten

Dit weekend scoorde Barça hun 11.000ste doelpunt in hun geschiedenis - hoe kwamen ze daar?

FC Barcelona scoorde zaterdag hun 11.000ste doelpunt in hun geschiedenis in de uitstekende 4-0 overwinning op Getafe in het Estadi Olímpic Lluís Companys. Frenkie de Jong's doelpunt van de wedstrijd bracht het mijlpaalcijfer naar voren voordat Fermín López doelpuntnummer 11.001 toevoegde.

Van het duizendste doelpunt tot het elfduizendste doelpunt van de club hebben enkele bekende namen een aantal beroemde doelpunten gescoord.

Samitier, de eerste

Josep Samitier, een Barça-legende, scoorde op 31 januari 1926 het duizendste doelpunt voor de Club in een overwinning op Europa in het Catalaanse kampioenschap, zo'n tien jaar na het eerste doelpunt van de club door Girvan tegen Hispania.

Escolà maakte er 2.000 van

Opnieuw in het Catalaanse kampioenschap scoorde Josep Escolà doelpunt nummer 2.000 in een 11-0 overwinning op Júpiter in oktober 1935 - de spits scoorde er een opmerkelijke zevental in de gedenkwaardige overwinning voor het team van Franz Platko.

Marcos Aurelio is de volgende

De Argentijnse spits Marcos Aurelio bereikte in oktober 1949 het mijlpaalcijfer van 3.000 tegen Valladolid.

Eulogio Martínez maakt er 4.000 van

De Paraguayaanse spits Eulogio Martínez is een van de meest herinnerde spelers van Barça uit de jaren vijftig. Hij was in drie seizoenen topscorer voor de blaugranas en zijn doelpunt in september 1959 in een 6-0 overwinning op Osasuna bracht het totaal op 4.000 voor de blaugranas.

Rexach doet het in 1970

In december 1970 scoorde een jonge Carles Rexach doelpunt nummer 5.000 voor Barça met een poging tegen Málaga die het team van Vic Buckingham een 1-0 overwinning opleverde in Andalusië.

Periko Alonso haalt de 6.000

De middenvelder had een periode van drie jaar bij de blaugranas, waarin hij in april 1983 het 6.000e doelpunt scoorde in een 3-0 overwinning op Athletic Club.

Eusebio tegen Oviedo

Eusebio, onderdeel van het legendarische 'Dream Team', schreef in maart 1993 een stukje geschiedenis toen hij in maart 1993 het 7.000e doelpunt scoorde in een 2-0 overwinning op Oviedo, die Barça op weg hielp naar de landstitel.

Overmars scoort nummer 8.000

De Nederlandse buitenspeler kwam over van Arsenal en in zijn eerste seizoen, in mei 2001, scoorde Overmars in een 5-1 overwinning op Rayo Vallecano, nummer 8.000.

Messi, 9,000 en 10,000

Als iemand twee keer in deze lijst zou kunnen voorkomen, is het Leo Messi. In maart 2010 haalde de Argentijn de 9.000 met een doelpunt in de Champions League tegen de Duitse club Stuttgart.

Zes jaar later, in februari 2016, opnieuw in de Champions League, maar dit keer tegen Arsenal, scoorde Messi een penalty om het totaal op ongeveer 10.000 te brengen.

Frenkie de Jong, tweede Nederlander die een mijlpaal bezorgd

Tijdens het treffen van afgelopen weekend tegen Getafe zorgde Frenkie de Jong voor de volgende mijlpaal in de historie van FC Barcelona. Zijn doelpunt, de 3-0, was doelpunt 11.000 voor de Catalaanse club! En de tweede Nederlander die een mijlpaal qua doelpunten bezorgde.

Foto: www.fcbarcelona.com