Nieuws Februari 2015

Iniesta: “Barça wil alles winnen”

Andrés Iniesta maakte twaalf zware maanden mee. Met FC Barcelona bleef hij in 2014 prijsloos en Spanje werd al in de groepsfase van het WK in Brazilië verrassend geëlimineerd. Desondanks werd Iniesta vorige maand opgenomen in de FIFA Pro World XI vorige maand. De middenvelder uit Albacete maakte tijd vrij voor een interview met FIFA.com over de recente teleurstellingen, de nabije toekomst en de uitdagingen die met Barça in het verschiet liggen om ‘alles’ te winnen.

We weten dat je niet heel comfortabel praat over je pluspunten, maar wat onderscheidt jou van andere middenvelders en zorgt ervoor dat je nog altijd opgenomen wordt van het wereldteam van het jaar?
“Het is moeilijk om iets te noemen dat anderen niet hebben. Iedereen heeft deze kwaliteiten. Vanuit een persoonlijk perspectief, kijkend naar mijn speelstijl of mijn positie in het veld, probeer ik de wedstrijd snel te lezen en te kijken waar mijn teamgenoten zullen zijn om aan te sluiten. Elke speler heeft een aangewezen rol en je probeert om die zo goed mogelijk in te vullen. Ik wil wel zeggen dat ik het fijn vind dat mijn medeprofessionals dit beeld van mij hebben en me blijven kiezen in het team van het jaar, ondanks dat er zoveel geweldige spelers zijn om uit te kiezen.”

Onlangs gaf je aan dat 2014 niet een goed jaar voor je is geweest, aangezien je je doelen niet kon bereiken. Was dat nog frustrerender omdat je zo gewend bent aan succes?
“Er zijn ook andere mindere periodes in mijn carrière geweest. Het gebeurt, wanneer je jezelf doelen stelt maar die niet bereikt. In dat scenario is het moeilijk om positief te praten, maar ook dat is onderdeel van sport. Wanneer je iets niet bereikt, moet je nog gemotiveerder zijn voor het jaar erop voor wat er dan ook mag komen. Laten we een ding duidelijk stellen: dit gebeurt niet omdat je er niet hard genoeg je best voor hebt gedaan – we willen immers allemaal winnen – maar soms kom je tekort en kan het niet een ‘positief’ jaar genoemd worden.”

Wat was pijnlijker: La Liga verliezen op de laatste wedstrijddag of er in de eerste ronde van het WK in Brazilië eruit vliegen?
“Ze waren allebei lastig te verteren, gezien hun betekenis. Wij [Barcelona] maakten een heel zwaar jaar door in vele opzichten, dus het thuis verliezen van de landstitel in de laatste wedstrijd was een enorme teleurstelling. Dat geldt ook voor hte WK. Voor een land als Spanje, met de spelers die we hadden, verwachtten we een goed toernooi door te maken en verder te komen dan de eerste ronde. Maar als dingen niet goed lopen tijdens toernooien als deze betaal je een dure prijs. En dat is wat ons is gebeurd.”

Bleef je het WK volgen na jullie uitschakeling of had je wat afstand nodig?
“Je blijft het volgen, maar het voelt anders wanneer je er niet langer onderdeel van uitmaakt. Je ervaart het niet hetzelfde.”

We stellen ons zo voor dat je Lionel Messi aanmoedigde in de finale.
“Ja, we keken het. In dat opzicht was het jammer dat hij de trofee niet te pakken kreeg. Er waren bepaalde overeenkomsten met onze finale tegen Nederland (Zuid-Afrika 2010), zoals gemiste kansen en de winnende goal in de extra strijd. Maar Duitsland speelde een erg goed WK.”

Voor FC Barcelona is 2015 turbulent begonnen. Wanneer je je op de club meldt voor werk, hoezeer ben je dan aangedaan door wat er geschreven of gesproken wordt in de media?
“Het valt niet te ontkennen dat wanneer er zoveel buiten de lijnen gepraat wordt en het niet over voetbal of je spel gaat, dat het dan dingen beïnvloed. Je probeert alles te negeren, want veel ervan is niet waar. Maar we weten ook dat we bij een club zitten waar er veel van je gevraagd wordt, en waar alles tien keer uitvergroot wordt. Er zijn zo veel meningen. Wanneer dingen niet volgens plan lopen, moeten we daarmee omgaan. De enige manier is door goed te spelen en te winnen. Dan gaat men zich concentreren op wat de spelers op het veld laten zien.”

Wat verraste je het meest destijds? Het mogelijke vertrek van Messi?
“Ik hoop en wens dat Leo een hele lange tijd bij Barça kan zijn, want hij is en zal altijd fundamenteel zijn in onze strijd voor titels. Dat is mijn enige wens.”

Wat zijn momenteel Barça’s ambities?
“We willen alles winnen wat we kunnen en hebben veel om naar uit te kijken. We hebben een geweldig team en de teleurstelling van vorig jaar moet een motivatie zijn om onszelf te laten zien en dit seizoen te eindigen met een glimlach op ons gezicht en onze fans wederom een titel vierend.”

In mei word je 31. Is je spel door de jaren veranderd, en ren je deze dagen minder maar effectiever?
“Absoluut niet! Je moet meer rennen. Voetbal is tegenwoordig zo competitief en veeleisend, zowel in het aantal wedstrijden dat je speelt als de tegenstanders, zowel in de competitie als in de Champions League. Het enige voordeel dat eerdere jaren je geven, is dat je de ervaring hebt om met bepaalde scenario’s om te gaan en de wedstrijd te lezen. Ik denk dat ik nu heb wat nodig is om dezelfde weg omhoog af te leggen die ik tot dusver heb kunnen volgen.”

We weten dat je elk nieuwjaar voor goede gezondheid wenst. Wat heb je dit jaar gewenst?
“Ik geloof dat alles van gezondheid afhangt, of je een atleet bent of niet. Het is de sleutel tot plezier hebben in wat je doet. Daarnaast heb ik gewenst voor al het mogelijke in de sportieve zin – en niet alleen maar om het te hebben. Het is omdat ik geloof dat we dingen kunnen winnen en het team hebben dat precies dat kan doen.”

Kijk hier de video van het interview met Iniesta!

Interview & video: www.fifa.com