Nieuws Juli 2014

Iniesta kijkt uit naar een geweldig jaar

Andrés Iniesta gaf vrijdagmorgen zijn eerste persconferentie van het 2014/15 seizoen. Hij sprak over zijn hoop voor het nieuwe seizoen. “De uitdagingen zijn hetzelfde als elk seizoen: titels winnen. En om dat te doen, is het belangrijk om vanaf het begin de juiste toon te zetten.”

De voornaamste spil die daarvoor zal moeten zorgen is de nieuwe hoofdcoach, Luis Enrique. Enrique was de eerste speler tegen wie Iniesta sprak, toen hij voor de allereerste keer ooit met het eerste team van FC Barcelona trainde. Iniesta liet weten dat Enrique hem destijds een lift gaf naar veld. “En sindsdien is onze band geweldig. Ik ben heel blij dat hij hier is. Ik denk dat dit een erg goed seizoen zou kunnen worden. Hij is heel duidelijk in zijn ideeën. Spelers moeten geloven in hun coach en in wat hij zegt.”

Iniesta besprak eveneens de veelbesproken komst van Luis Suárez. “Hij is een van de beste aanvallers ter wereld. Hij zal zijn ambitie om te scoren met zich meebrengen, zijn harde werk en zijn welbekende mobiliteit. Voor middenvelders is het zo belangrijk om een zo’n speler voor je te hebben spelen. Hij is een van de beste aankopen, niet alleen nu maar ook voor de komende jaren.” Wegens clubbelang wilde Iniesta liever geen commentaar geven op de huidige situatie, waarin Suárez ook van de trainingen geschorst is.

Natuurlijk is Iniesta ook erg blij dat Xavi Hernández de club niet zal verlaten, ondanks geruchten over zijn vertrek van afgelopen zomer. “Hij is nog steeds een Barça-speler en dat is het beste nieuws waarop we konden hopen. Ik ben heel blij. Het betekent zo veel om een speler te hebben die al zo lang bij het team speelt en het zou heel raar zijn als hij niet hier zou zijn. Het was een van de beste berichten deze zomer.”

Tot slot zei Iniesta over de vele veranderingen binnen het eerste team: “De club heeft alles wat het team maar nodig heeft gecoverd. In deze tijd is het lastig om te winnen als je niet de juiste snaar raakt. Na een jaar met lege handen te hebben gestaan kunnen we niet wachten om ervoor te gaan en weer titels te winnen.”