Nieuws September 2013

Jubileum voor Busquets

FC Barcelona had in de met 3-2 gewonnen thuiswedstrijd tegen Sevilla van zaterdagavond een jubilaris op het veld: Sergio Busquets maakte zijn 150e opwachting in de Primera División in het shirt van de Blaugrana’s. De middenvelder sprak voor de camera van Barça TV in eerste instantie over de wedstrijd: “We proberen soms te aanvallend te voetballen. Zelfs zoveel dat we vergeten dat we de wedstrijd al lang onder controle hebben en dat we het nog bijna weggeven. Dit is een goede waarschuwing voor ons.” Sergio was uiteindelijk blij met het resultaat en het vertoonde spel: “De punten zijn binnen en we hebben de hele wedstrijd gedomineerd.”

De 25 jarige Busquets maakte in het seizoen 2008/09 zijn debuut onder coach Josep Guardiola. ‘El Marcador’ speelde dit seizoen al meteen 24 wedstrijden en liet meteen zien uit het juiste Barça hout gesneden te zijn. De middenvelder is vaak opvallend onopvallend en kan door zijn harde werken zijn ploeggenoten beter laten voetballen. Ook de huidige trainer Tata Martino ziet deze kwaliteiten in Busquets. Over de Argentijnse coach wist de middenvelder het volgende te vertellen: “Martino draagt in alles de filosofie uit die we gewend zijn bij FC Barcelona. Het enige verschil is dat de trainingen af en toe anders verlopen.”

Naast een jubilaris is er ook nog een geblesseerde speler te melden. Jordi Alba viel in de wedstrijd tegen Sevilla uit nadat hij bij een aanval van Barça getackeld werd. Hieraan heeft de linkerverdediger een blessure aan de hamstring overgehouden. Alba zal hierdoor drie weken uitgeschakeld zijn. In deze periode speelt FC Barcelona zes wedstrijden. Komende week begint voor het Catalaanse elftal de Champions League tegen Ajax. Hierna staan er drie competitiewedstrijden op het programma tegen Rayo Vallecano (uit), Real Sociedad (thuis) en Almeria (uit). Op 1 oktober zal er in Schotland tegen Celtic worden gevoetbald voor de Champions League. Het laatste duel in deze drukke periode zal op 20 oktober thuis tegen Osasuna worden gespeeld. Hopelijk kunnen de Blaugrana’s dus snel weer over de snelle en behendige linksback beschikken.