Nieuws Mei 2023

1. FC Barcelona 82 punten

2. Atlético 69 punten

3. Real Madrid 68 punten

De drie teams hebben allen 33 wedstrijden gespeeld. Nog 5 te gaan dus. Als Barça wint bij Espanyol zijn ze kampioen!

Uiteraard willen de supporters en de club niet dat Atlético en Real hun wedstrijden winnen. Mochten beide teams verliezen (Madrid tegen Getafe op zaterdagavond 21.00 uur en Atlético tegen Elche op zondagmiddag 16.15 uur) dan is FC Barcelona al kampioen voordat ze de wedstrijd tegen Espanyol gaan spelen.

De verwachting is dat Real niet in zijn sterkste opstelling gaat spelen. Dit i.v.m. het feit dat ze nog in de race zijn voor de Champions League en spelers willen sparen. Atlético zal wel in zijn sterkste opstelling spelen (zo is de verwachting) maar puntverlies tegen Elche behoort tot de mogelijkheden. Mocht Elche winnen van Atlético dan is FC Barcelona zondagavond om 18.00 uur al kampioen. Om 3 uur later aan te treden tegen Espanyol.

Het zou de 3e keer in de geschiedenis zijn dat Barça op deze manier kampioen wordt, Hetzelfde gebeurde namelijk in de seizoenen 1990/1991 en 2008/2009. 2009 betrof het eerste kampioenschap onder Pep Guardiola. Mochten Real en Atlético beiden winnen dan is het noodzaak dat Barça, Espanyol verslaat.

In 1929 werd het 1e kampioenschap binnen gehaald. Ook in 1959 werd het kampioenschap met overmacht behaald (24 x winst, 3 x gelijkspel, 3 nederlagen; 96 doelpunten). Seizoen 1973/1974 kampioen met Johan Cruijff in de gelederen.

In totaal 26 kampioenschappen. De laatste in 2019. Na 2004/2005 wist Barça een aantal malen het kampioenschap binnen te halen in een uitwedstrijd. Soms zelfs al in de rust. Valencia speelde een uur eerder dan Barça en verloor met 2-1. Barça won met 1-0 door een doelpunt van Eto’o.

Vele scenario’s zijn mogelijk. Winnen bij Espanyol is een garantie op de titel. En als dat niet lukt dan hebben we nog 4 kansen: thuis tegen Sociedad; uit naar Valladolid; thuis tegen Mallorca en uit naar Celta de Vigo. De titel ligt binnen handbereik. De spelers en de technische staf zullen trots zijn!!

Visca Barça!!

Foto:fcbarcelona.com