Nieuws Augustus 2008

Keita: "We zijn verplicht om van Wisla te winnen”

Seydou Keita maakt woensdag zijn officiële debuut voor FC Barcelona in de voorronde van de Champions League tegen Wisla Krakau. Het zijn tevens zijn eerste stappen op het vernieuwde veld van Camp Nou, dat 12 centimeter lager is komen te liggen dan het vorige. De Malinees heeft het volste vertrouwen in een goed resultaat. “We hebben meer kwaliteit. We moeten het alleen wel op het veld laten zien. Anders kan je nog zo goed zijn, een verassing kan dan altijd om de hoek komen kijken.”

Het vertrouwen is opgebouwd in de hoopvolle voorbereiding op het seizoen. Barça won al haar vijf oefenwedstrijden met een gemiddelde van vijf doelpunten per wedstrijd. “We hebben hard getraind om zo snel mogelijk op een hoog niveau te komen. Fysiek zijn we sterk, maar ook de sfeer is goed.”

Woensdagavond presenteren de blaugranas zich voor het eerst aan de socios die, na een blamerend titelloos seizoen en een bijna gewonnen motie van wantrouwen tegen voorzitter Laporta, niet echt staan te trappelen het team meteen de gewenste steun te geven.

“De socios vormen deel van de club. Hun steun is erg belangrijk. We zullen het maximale moeten geven om hun support terug te winnen. Als we zullen strijden, zal het publiek het zien en achter ons gaan staan.

Keita speelt op het middenveld het liefst centraal voor de verdediging of linksbinnen. Opvallend zijn daarbij zijn overeenkomsten met Yaya Touré. “We hebben inderdaad veel gelijkenissen. De concurrentie is groot. Het seizoen is echter lang, dus we komen wel aan spelen toe. En we kunnen ook samen op het middenveld spelen. De trainer zal uiteindelijk de beslissing moeten nemen.”