Nieuws Juni 2015

Laporta openbaart plannen

Ondanks dat er deze zomer door FC Barcelona geen nieuwe spelers gehaald mogen worden zal het ongetwijfeld een erg hectische zomer gaan worden in en omstreeks Camp Nou. Op de planning staan namelijk de nieuwe voorzittersverkiezingen, die een jaar vervroegd zijn, en deze zullen een groot mediaspektakel met zich meebrengen. De kandidaten zijn veelal bekend, en een opvallende naam tussen de mensen met een Catalaans clubhart, is Joan Laporta. De man was in het verleden al eens voorzitter van Barcelona, maar werd uiteindelijk vervangen door Sandro Rosell. Dit bleek bepaald geen gouden zet te zijn van de socios, want Rosell mocht met een rechtszaak en een luid fluitconcert met de staart tussen de benen het Camp Nou verlaten. Nu wil Laporta zijn oude bewind weer in ere herstellen.

Laporta doet vooral een beroep op de nostalgische gevoelens van de fans, toen hij aankondigde wat hij van plan was, mocht hij herkozen worden als voorzitter aankomende zomer. De man, inmiddels 52 jaar oud, heeft afgelopen maandag die plannen openbaar gemaakt. Allereerst wil hij ervoor zorgen dat sponsor UNICEF opnieuw een prominente rol krijgt op het shirt. Jarenlang mocht de liefdadigheidsorganisatie voorop het shirt van de Catalanen pronken, zonder daarvoor een cent hoeven af te dragen, maar in 2011 werden ze vervangen door Qatar Foundation. Laporta wil deze wijziging ongedaan maken en UNICEF weer in ere herstellen. Ook heeft hij een belangrijke rol in gedachten voor ex-speler Eríc Abidal, de man die jarenlang de kleuren van Barça droeg. In 2013 werd hij echte op beschamende wijze weggewerkt uit Barcelona door toenmalig voorzitter Rosell, een behandeling die hem veel pijn heeft gedaan.

De verdediger die een icoon en publiekslieveling is vanwege zijn doorzettingsvermogen, zijn positieve energie en de lastige gevechten die hij met zijn slopende levertumor heeft moeten voeren, bedankte een tijdje geleden voor een rol bij de club. Hij vond de aangeboden baan niet echt bij hem passen, maar Laporta wil de Fransman alsnog terugkrijgen in het Camp Nou. Abidal zou als scout kunnen fungeren. Abidal ambieert ook een rol waarin hij niet al te ver verwijderd is van zijn familie, en hij heeft al beloofd ooit terug te zullen keren in Barcelona. Laporta zal ongetwijfeld een van de grootste kanshebbers zijn voor een positie als voorzitter, en we houden jullie op de hoogte van de verkiezingsstrijd.