Nieuws Juli 2008

Laporta opgelucht: “Een zoete nederlaag”

De stofwolken rond Camp Nou zijn opgetrokken en na de emotionele stemzondag stond de maandag volledig in het teken van de nababbel. Voorzitter Laporta verklaarde opgelucht te zijn met het verwerpen van de motie, ook al was het met een minimaal verschil. “Het is een zoete nederlaag geworden. De afgelopen dagen zijn zeer intens geweest met moeilijke momenten. 24.000 socios hebben vóór de motie gestemd, 15.000 tegen. De overige 80.000 vonden het niet noodzakelijk om te gaan stemmen, waarmee ze in feite hebben laten blijken dat ze in de actuele stand van zaken rond de selectie en het bestuur geen aanleiding zagen om voor een motie van wantrouwen te gaan stemmen. Het bestuur heeft daarom besloten het mandaat tot 2010 uit te zitten. We voelen daar ten eerste de verantwoordelijkheidsplicht voor, en ten tweede zijn we daar sinds gisteren toe gerechtigd.
Natuurlijk zijn we er als bestuur van bewust dat de meerderheid van de opkomst voor de motie heeft gestemd en in afwachting zijn van sportieve prestaties. Het referendum is volstrekt democratisch verlopen en de socio heeft gisteren een groot verlangen in veranderingen getoond. Ik heb het diepste respect voor al diegenen die vóór de motie hebben gestemd, maar we moeten nu vooruit kijken.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we de institutionele stabiliteit van de club kunnen herstellen. Dat is een noodzaak.”