Nieuws Januari 2024

Loting Copa del Rey

Zware loting voor FC Barcelona: woensdag 24 januari 21:30 uur uit (in San Mamés) naar Athletic Club de Bilbao. Met moeilijke wedstrijden tegen Barbastro en Unionistas de Salamanca in de vorige rondes, krijgt Barça nu een veel sterkere tegenstander. De beide teams stonden tegenover elkaar in de finale van de Copa del Rey in 2021; gewonnen door FC Barcelona (0-4).

Athletic Club is een club uit Bilbao (Baskenland). Opgericht in 1898 en altijd gespeeld in de Primera División. Een prestatie op zich! Veel overeenkomsten met Atlético Madrid (bv. in de shirts). Trainer: Ernesto Valverde. Een trainer met zeer veel ervaring. Athletic Club heeft ook een 2e team dat uitkomt in de Segunda División B.

Een groot deel van de spelers is afkomstig van de eigen jeugdopleiding (cantera). Erelijst: 8 x kampioen van La Liga; 23 x winst Copa del Rey (laatste keer in het seizoen 83/84); 4 x de Supercopa (laatste keer in 2021). Op dit moment bezet Athletic Club de 3e plaats in La Liga. 20 wedstrijden, 41 punten. Goed bezig!!

Selectie o.a. Unai Simón (doelman), Paredes, Lekue, De Marcos, Vesga, Sancet, Dani Garcia, Herrera, Prados, Una Gómez, Berenguer, Muniain, Nico Williams, Guruzeta, Villalibre, Raúl García, Adu Ares. Een sterke ploeg, spelend in een 4-4-2 systeem, loerend op de counter. Met een prima doelman.

FC Barcelona is op dit moment niet in topvorm. Verre van dat. Veel geblesseerden, weinig zelfvertrouwen, Xavi die onder druk staat, morrende supporters. Zwaar programma met wedstrijden tegen Real Betis, Athletic Club, Villarreal en de inhaalwedstrijd tegen Osasuna.

Uitslagen overige wedstrijden Copa del Rey:

Atlético Madrid – Real Madrid 4-2

Girona – Rayo 3-1