Nieuws December 2013

Maandag loting ronde laatste zestien Champions League

Manchester City, Zenit, Bayer Leverkusen, Schalke 04, Olympiacos, Arsenal of Galatasaray: dat zijn de teams waartegen FC Barcelona geloot kan worden voor de volgende ronde in de Champions League. Maandag wordt de loting, die alleen voor de ronde van zestien is, gehouden in Nyon. Wat Barça tot dusver weet, is dat ze de eerste wedstrijd van het tweeluik uit zullen spelen (18/19 of 25/26 februari) en de return thuis in Camp Nou (11/12 of 18/19 maart).
Bij deze een kort overzicht van de mogelijke tegenstanders van de Catalaanse ploeg.

Manchester City: tegen deze ploeg heeft Barça nog nooit een officiële wedstrijd gespeeld. Het is voor het eerst dat City zich heeft weten te kwalificeren voor deze ronde in de Europese competitie.

FC Zenit: Barça heeft nog nooit tegen deze Russische formatie gespeeld. Zenit heeft wel al eens eerder in deze fase gestaan, maar wist het nog nooit een ronde verder te schoppen.

Bayer Leverkusen: de Duitsers stonden in de knock-out fase in het 2011/12 seizoen tegenover Barça. Destijds versloegen de Catalanen Leverkusen met een algehele score van 10 tegen 2. De Duitse ploeg heeft tegen Barça twee keer een zege, één keer een gelijkspel en vijf keer een nederlaag geboekt.

Schalke 04: In de kwartfinales van de 2007/08 editie van de Champions League was Schalke 04 de tegenstander. Barça won dankzij twee 1-0 overwinningen.

Olympiacos: Hoewel Barça al vele malen in Griekenland geweest is, hebben ze het nog nooit in een officiële wedstrijd opgenomen tegen dit Griekse team.

Arsenal: the Gunners en Barça hebben elkaar al vele malen getroffen in Europa. Het meest memorabele treffen was de Champions League finale te Parijs in 2006, toen Barça met de Europese titel aan de haal ging.

Galatasaray: Tussen 1993 en 2003 speelden Barça en Galatasaray vier keer tegen elkaar, altijd in de groepsfase Champions League.