Nieuws Mei 2009

Mallorca - Barça 2-1

FC Barcelona heeft op Mallorca geen extra glans aan de zaterdag behaalde landstitel kunnen geven. In een wedstrijd waar geen belangen meer op stonden gokte coach Pep Guardiola op de frivoolheid van een aantal jongelingen uit Barça B en verloor. Natuurlijk mag Guardiola zich verontschuldigen met het loodzware programma van de laatste weken en de belangrijkste wedstrijd die over anderhalve week nog moet worden gespeeld, de Champions League finale, maar toch had het behaalde kampioenschap van Spanje moeten worden voorzien van een goed resultaat in Mallorca.

Pep gaf rust aan Valdés, Piqué, Puyol, Touré, Keita, Xavi en Messi. Alleen de voor de Champions League finale geschorste Alves en Abidal en de voor topscoorder van Spanje strijdende Eto'o waren van de partij. Het basiselftal werd aangevuld door de vaste wissels Gudjohnsen, Cáceres, Sylvinho, Hleb, Pedro en Bojan en een aantal jonge talenten uit Barça Athletic, het tweede elftal van Barcelona.

Zo mochten de voor het grote publiek onbekende 'vijfde' doelman Oier en middenvelder Xavi Torres het bijkans bij elkaar geraapte elftal complementeren. De debutanten zullen hun eerste wedstrijd in de hoofdmacht niet snel vergeten. Barça werd voorafgaand aan het duel namelijk getrakteerd op de traditionele pasillo, de erehaag die de tegenstander voor de kampioen maakt.
Op het veld gaf het onuitgegeven Barcelona verrassenderwijs wel meteen een goed visitekaartje af. Mallorca, dat zich pas vorige week definitief veilig stelde voor het behoud in de Primera División zag de blaugranas keer op keer de snelste weg naar het doel van Moya zoeken door met strakke verticale passing de snelle Bojan en Eto’o de diepte in te spelen. Na 10 minuten leverde dat al een 0-1 voorsprong op. Bojan gaf vanaf links voor en Eto’o kopte over Moya heen raak. Het was nummer 20 voor Samuel, die als aanvoerder aan de wedstrijd begon.
De voorsprong deed Barça goed. De organisatie op het veld stond, de controle was er en de kansen op meer volgden elkaar in rap tempo op. Het viel daarbij op dat als laatste eindstation telkens naar Eto’o werd gezocht alsof hij het alleenrecht had op het maken van doelpunten. Normaal is dat inderdaad geen probleem, maar tegen zijn geliefde oude club Mallorca had ‘Samu’ zijn vizier niet scherp. Tweemaal mocht hij alleen op Moya afgaan, maar net zovele keren mistte hij de opgelegde kansen om op de topscoorderslijst uit te lopen bij de concurrenten David Villa van Valencia en Diego Forlan van Atlético Madrid. Dat de stand bij rust nog altijd 0-1 was, mocht een wonder worden genoemd. Niet alleen Eto’o faalde keer op keer, ook Hleb, die dit seizoen nog geen een officiële treffer heeft gemaakt, en Bojan deden mee aan de malaise.

Na rust begon het spel van Barcelona af te zakken. Het balverlies begon een doorn in het oog te worden en Mallorca rook kansen op een beter resultaat. De verwachte gelijkmaker viel in de 62e minuut, toen Arango een directe vrije trap hard achter de kansloze, maar ook wel verkeerd opgestelde, Oier schoot.
Een kwartier voor tijd besloot Guardiola nog een debutant in het veld te brengen. Thiago mocht Gudjohnsen vervangen, maar veel hielp het niet. Barça begon pas weer te combineren toen het door een rake kopbal van Cléber was achtergekomen. De kansen waren echter niet besteed voor Eto’o, wiens gemiste kansen op de lange duur op de lachspieren begon te werken. Zelfs een in de laatste minuut aan hem gegunde strafschop wist hij er niet meer in te schieten. Zijn schot op de paal betekende het einde van de wedstrijd en de vierde nederlaag van het seizoen.

Opst: Oier; Alves, Abidal, Cáceres, Sylvinho; Gudjohnsen (74. Thiago), Xavi Torres, Hleb; Pedro (83. Jeffren), Eto’o, Bojan