Nieuws November 2020

Mascherano met pensioen

Voormalig FC Barcelona-speler Javier Mascherano heeft besloten een einde te maken aan zijn carrière als professioneel voetballer. Op zondag 15 november kondigde de Argentijn, die van 2010 tot 2018 een Barça-speler was, zijn pensioen aan.

De Argentijn begon zijn loopbaan bij River Plate (2003-05) en speelde later voor Corinthians (2005-06). Daarna kwam hij in de Premier League om te spelen voor West Ham (2006-07) een jaar later tekenende hij een contract bij Liverpool (2007-10), waar hij drie seizoenen speelde voordat hij de overstap maakte naar FC Barcelona. Na zeven en een half seizoen als culé ging Mascherano naar Hebei China Fortune (2018-19), voordat hij met pensioen ging in zijn geboorteland, bij Estudiantes de la Plata. Hij speelde ook in totaal 147 wedstrijden voor het Argentijnse nationale team en scoorde drie doelpunten.

Zeven en een half jaar aan titels bij Barça

Javier Mascherano werd op 30 augustus 2010 voorgesteld als Barça-speler. Na zeven en een half jaar het Barça-shirt te hebben gedragen, behaalde 'El Jefecito' 18 titels in een gouden periode voor de club. Mascherano speelde 334 wedstrijden voor Barça en speelde onder Pep Guardiola, Tito Vilanova, Tata Martino, Luis Enrique en Ernesto Valverde.

De vijf coaches die in Mascherano een mengeling van passie en tactisch vernuft zagen. Zijn debuut voor Barça kwam op 11 september 2010 in een competitiewedstrijd tegen Hercules in Camp Nou. Hoewel hij als middenvelder kwam, zorgden blessures bij verdedigers ervoor dat Mascherano verder ging spelen in de as van de verdediging. Inderdaad, hij was bij het winnen van de Champions League op Wembley in 2011 een centrale verdediger.

Vanaf dat moment speelde Javier Mascherano voornamelijk in de verdediging en wisselde hij af en toe naar het middenveld. Hij scoorde één doelpunt voor Barça, in de wedstrijd tegen Osasuna in het seizoen 2016/17, destijds de nummer 14 scoorde via een penalty. De Argentijn is de buitenlandse speler met het vierde hoogste aantal gespeelde wedstrijden voor de club, achter Leo Messi, Phillip Cocu en Dani Alves.

Foto: www.fcbarcelona.com