Nieuws Januari 2024

Matchpreview Copa del Rey

Bij FC Barcelona heerste de afgelopen dagen een nogal sombere stemming, nadat de ploeg in de finale van de Spaanse Supercup in Riyadh op overtuigende wijze werd verslagen door Real Madrid. Maar het verleden kan niet veranderd worden en in plaats daarvan moet het team zich nu concentreren op de drie trofeeën die het dit seizoen nog kan winnen, en uiteindelijk de drie belangrijkste.

Dat begint met de Copa del Rey, waar Barça opnieuw tegen een ploeg uit een lagere competitie speelt, dit keer Unionistas of Salamanca (donderdag om 19.30 uur CET). Hoewel dit op papier een eenvoudige overwinning zou moeten zijn tegen een ploeg die twee niveaus lager staat in de voetbalpiramide, zal de realiteit waarschijnlijk heel anders zijn. Voor het bewijs daarvan hoeven we niet verder te kijken dan de wedstrijd tegen Barbastro in de vorige ronde, waar de Catalanen zeker niet alles naar hun zin hadden. Vooral in de tweede helft waren er momenten waarop de amateurclub hun illustere gasten flink bedreigde, al won Barça uiteindelijk met 3-2.

Unionistas spelen op het niveau boven Barbasto, in dezelfde divisie als Barça Atlètic, waar ze nog maar een paar dagen geleden tegen speelden en met 2-0 wonnen in het Estadi Johan Cruijff. En in de vorige ronde schakelden ze niemand minder dan Villarreal uit, in een merkwaardige wedstrijd die werd opgeschort vanwege een stroomstoring en die de volgende dag moest worden uitgespeeld, om uiteindelijk te worden beslist via een penalty's.

Dit is de eerste keer dat de in 2013 opgerichte ploeg ooit tegen het grote Barça-team speelt, hoewel dit door fans beheerde instituut in veel opzichten de voortzetting is van het inmiddels ter ziele gegane Salamanca dat tot een kwart eeuw geleden in La Liga speelde. .

Team news

Nadat bijna de hele selectie weer volledig fit was, heeft een nieuwe golf van blessures opnieuw de selectie van het eerste elftal van FC Barcelona gedecimeerd. Terwijl Gavi, Marcos Alonso, Marc-André ter Stegen, Iñigo Martínez en João Cancelo al niet beschikbaar waren, is Raphinha nu teruggekeerd uit Saoedi-Arabië met een hamstringprobleem. En om het nog moeilijker te maken: voor dit duel kunnen noch Ronald Araujo, noch Lamine Yamal spelen vanwege schorsingen met een rode kaart, de laatste vanwege een incident een jaar geleden bij het spelen voor het jeugdteam.

Nieuwe aanwinst Vitor Roque was niet aanwezig in de finale van de Spaanse Supercup vanwege een klein conditieprobleem, maar is voor deze wedstrijd fit genoeg bevonden en de coach heeft gezegd dat hij waarschijnlijk wat speeltijd zal krijgen.

Wist je dat?

Dit is het verst dat Unionistas ooit in deze competitie zijn gevorderd. Hun beste seizoen tot nu toe was 2019/20, toen ze de laatste 32 bereikten en met 3-1 uitgingen tegen Real Madrid.

Barça is bezig aan een reeks van 25 opeenvolgende wedstrijden zonder nederlaag tegen teams uit de lagere competitie in de beker. De laatste keer dat ze verloren was in 2011 van Real Betis, dat destijds in de tweede divisie speelde.

Barça zou hun vijfde Copa del Rey-wedstrijd op rij op rij kunnen winnen, iets wat ze al 35 jaar niet meer hebben gedaan.

Xavi's gedachten

Woensdag zei de coach: "We moeten de positieve vibes terugkrijgen. We zijn duidelijk favoriet en willen in de kwartfinales staan. Maar Unionistas zijn een team met een gezicht en ogen. Ze zijn goed in de lucht, spelen direct voetbal en hebben hele duidelijke ideeën. Het zal geen gemakkelijke plek zijn om naartoe te gaan. Voor hen is het de grootste wedstrijd van hun leven.'

Foto: www.fcbarcelona.com